SBiDir-FW - nadzieja dla pasażerskich lotów ponaddźwiękowych

NASA przeznaczy 100 mln dol. na rozwój ponaddźwiękowego "dwukierunkowego" samolotu opartego na układzie latającego skrzydła.

Konfiguracja przy prędkości powyżej 1 Ma.    Fot. University of Miami
Konfiguracja przy prędkości powyżej 1 Ma. Fot. University of Miamimateriały prasowe

Niecodzienna maszyna o nazwie SBiDir-FW mogłaby obracać się w trakcie lotu tak, aby skrzydła umożliwiające start stawały się nosem i ogonem. W ten sposób mógłby pewnie wznieść się w powietrze, a następnie - po zmianie konfiguracji - osiągać ogromne prędkości. Dzięki niecodziennym rozwiązaniom maszyna rozwijałaby prędkość od 1,6 do 2 Ma, czyli od 1930 do 2400 km/h. Takie wartości umożliwiają pokonanie dystansu dzielącego Nowy Jork i Los Angeles w niecałe dwie godziny. Sama konstrukcja jest pojemna (do 70 pasażerów), niezwykle wydajna i eliminuje tzw. grom dźwiękowy. Samolot mógłby zatem latać na niższych wysokościach. Do startu potrzebowałby pasa o długości około 760 metrów.

Nad wstępną fazą projektu pracują naukowcy z Uniwersytetu w Miami. Ich zadanie polega na stworzeniu prototypu, który mógłby przejść testy w tunelu aerodynamicznym. Jeżeli wyniki okażą się zadowalające, to NASA gotowa jest wydać jeszcze 500 mln dol. na jego rozwój. To oczywiście za mało na włączenie maszyny do użytku, ale wystarczająco dużo, aby uzyskać solidne środowisko testowe.

Konfiguracja poniżej prędkości 1 Ma.   Fot. University of Miami
materiały prasowe
INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas