Airbus Racer zaprezentowany. Był projektowany m.in. przez Polaków
Airbus zaprezentował publicznie pół samolot i pół helikopter Racer, który ma latać z dużymi prędkościami. Maszyna ma pewne elementy, które zaprojektowano oraz wyprodukowano w Polsce. Pokaz śmigłowca odbył się w Marsylii, gdzie można go było zobaczyć w powietrzu.
Airbus pochwalił się pomysłem na pół samolot i pół helikopter o nazwie Racer w 2017 r. Wtedy mogliśmy zobaczyć wizualizacje maszyny. Projekt powstający w ramach unijnego programu "Czyste niebo 2" doczekał się realizacji i jego działający prototyp został publicznie zaprezentowany we francuskiej Marsylii.
Airbus Racer to pół samolot i pół helikopter
Racer nie bez przyczyny określany jest pół samolotem i pół helikopterem. Airbus zdecydował się na wykorzystanie trzech wirników. Największy z nich znajduje się u góry, jak to jest w przypadku tradycyjnych śmigłowców. Natomiast dwa mniejsze umieszczono po bokach na niewielkich "skrzydłach". Takie rozwiązanie umożliwiło rezygnację z tylnego wirnika.
Maszyna jest w stanie startować i lądować pionowo. Natomiast dwa dodatkowe silniki umożliwiają osiąganie dużych prędkości — do ponad 400 km/h. Pokaz Racera odbyła się w Marsylii na południu Francji, gdzie można go było podziwiać zarówno w powietrzu, jak i na specjalnie przygotowanym stanowisku.
Mogliśmy zobaczyć Racera w locie, a następnie na wystawie statycznej.
Śmigłowiec powstał w ramach programu "Czyste niebo 2"
Airbus zorganizował pokaz dla partnerów z unijnego programu "Czyste niebo 2", który ma na celu opracowanie maszyn o zmniejszonym zużyciu paliwa oraz emisji CO2 o 20 proc. względem samolotów o podobnej masie. Jego celem jest zachęcanie do rozwoju niskoemisyjnego transportu lotniczego oraz zaoferowanie Europie konkurencyjności w tym przemyśle na całym świecie. Udział w pokazie wzięło 40 partnerów z 13 różnych krajów europejskich.
Wybrane elementy Racera, który wywodzi się z projektu X3 z 2010 r., zostały zaprojektowane przez Polaków. Ponadto wyprodukowano je w naszym kraju. Wśród nich są wały napędzające oraz elementy opływów aerodynamicznych. Rodzimi technicy i inżynierowie są również zatrudnieni w zakładach Airbus Helicopters we francuskim Marignan.
Projekt z pewnością jest ciekawy. W międzyczasie konkurencyjny Boeing stworzył V-22 Osprey, który ma odchylane wirniki umożliwiające osiąganie większych prędkości. Jest to jednak śmigłowiec zaprojektowany z myślą o wykorzystaniu przez wojsko.
***
Bądź na bieżąco i zostań jednym z 90 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Geekweek na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!