Dziwne podwójne przesyłki w automatach Orlen Paczka. O co chodzi?

Osoby, które w ostatnich dniach odbierały przesyłki w automatach Orlen Paczka mogły się nieźle zdziwić. Bardzo łatwo o to, żeby po otwarciu drzwiczek zobaczyć dwie przesyłki zamiast jednej. Pomyłka? Okazuje się, że nie. Oczywiście zdarza się, że kurierzy zostawiają w skrytkach nie te paczki, co trzeba. Ale w tym wypadku chodziło o coś innego. O co? Zapytaliśmy o to w Orlenie. Z kolei prawnik odpowiedział nam na pytania, które mogą się rodzić w naszych głowach po otrzymaniu takiej przesyłki.

Kto z nas tego nie przeżył? Zamawiamy coś z internetu, idziemy do automatu odebrać przesyłkę, a tam dwie, czy nawet trzy przesyłki w jednej skrytce. Powodów może być wiele: błąd kuriera, tzw. multiskrytka, czy też wariujące oprogramowanie.

Dziwne przesyłki w automatach Orlen Paczka

Kilka przesyłek w jednej skrytce może nastręczyć nam sporo problemów. Użytkownikowi na myśl od razu przychodzi, że może ktoś się pomylił i teraz trzeba będzie szukać właściwego odbiorcy błędnie pozostawionej paczki.

Takie podwójne przesyłki stały się ostatnio plagą w wybranych automatach Orlen Paczka. Widzieliśmy je w ubiegłym tygodniu na terenie Warszawy, choć niewykluczone, że problem pojawia się też w innych miastach. 

Reklama

Oto odbieramy z automatu dowolną przesyłkę, a w skrytce leży jeszcze jedna, dodatkowa. O co chodzi?

Pewnie większość z nas w takiej sytuacji pomyśli: musiało dojść do pomyłki. Jednak gdy obejrzymy taką dodatkową przesyłkę z bliska, okazuje się, że nie ma na niej żadnej naklejki adresowej czy kodu kreskowego. Jest tylko mała nalepka z logo. 

Dodatkowa paczka bez adresu w skrytce Orlen. O co chodzi?

I tu, jak to mówią, jest pies pogrzebany. Naklejka na dodatkowej przesyłce podpowiada, że chodzi o prywatną sieć oferującą usługi medyczne. Z kolei w środku przesyłki znajduje się ulotka z ofertą i... pasta do zębów.

Po otwarciu takiej przesyłki można zacząć zadawać sobie wiele pytań, np. dlaczego Orlen Paczka w żaden sposób nie informuje o tej reklamie klientów i czy pyta ich o zgodę na otrzymanie takich paczek. Zapytaliśmy o to w Orlenie. Niestety, mimo zadania czterech konkretnych pytań, dostaliśmy tylko trzy zdania odpowiedzi.

Według Orlen Paczka "materiały na opakowaniu miały umieszczone logo reklamodawcy, które wskazywało kto jest nadawcą". To dyskusyjne - na naklejce nie było choćby adresu zwrotnego

Zawartość tych "testowych" przesyłek reklamowych może co najmniej dziwić. W skład każdej z nich wchodziły:

  • koperta bąbelkowa (niezaadresowana, z logo firmy z branży medycznej);
  • ulotka reklamowa;
  • pasta do zębów*;
  • wykałaczki dentystyczne.

*opis tych elementów przesyłki na opakowaniach był w języku innym niż polski.

Orlen Paczka rozsyła przesyłki reklamowe. Czy to dozwolone? Zapytaliśmy prawnika

W związku z tym, że w samym Orlenie niewiele się dowiedzieliśmy, o opinię postanowiliśmy poprosić prawnika.

- Samo umieszczenie w skrzynce paczki zawierającej materiały marketingowe innego przedsiębiorcy co do zasady nie będzie stanowiło naruszenia prawa - mówi Interii Marcin Barczyk, adwokat w Kancelarii Barczyk.

Czy w takiej sytuacji można się obawiać o naruszenie przepisów RODO? - Takie zamieszczenie paczki w "skrzynce" Orlen nie powinno wiązać się z przetwarzaniem danych osób odbierających przedmiotowe paczki, jeżeli były umieszczone w skrzynkach losowo - ocenia ekspert.

Nie oznacza to jednak, że prawo nie reguluje takich przesyłek. - Takie działanie marketingowe należy oceniać z perspektywy ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym oraz ustawy o działalności leczniczej (jeżeli reklamowane przedsiębiorstwo wykonuje działalność leczniczą) - mówi Marcin Barczyk.

Jak zwraca uwagę ekspert, zgodnie z przepisami informacje o zakresie i rodzajach udzielanych świadczeń zdrowotnych podawane przez podmioty wykonujące działalność leczniczą nie mogą mieć cech reklamy.

- W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa, możliwe jest zgłoszenie tego do odpowiednich organów (np. Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, czy właściwych organów zajmujących się nadzorem nad podmiotami leczniczymi) - mówi adwokat.

- W przedstawionym stanie faktycznym wydaje się jednak, że, z perspektywy praw konsumenta, zarówno zidentyfikowanie, jak i ustalenie roszczeń może być, jeżeli nie wątpliwe, to bardzo mocno utrudnione - podsumowuje. 

Jakub Wojajczyk

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Orlen | paczkomaty | poczta
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama