Dziwne podwójne przesyłki w automatach Orlen Paczka. O co chodzi?

W ubiegłym tygodniu klienci i klientki Orlen Paczka mogli zobaczyć w skrytkach dziwne, "nadprogramowe" przesyłki. Wyjaśniamy, o co chodzi. O komentarz zapytaliśmy prawnika, jak i pracowników samego Orlenu
W ubiegłym tygodniu klienci i klientki Orlen Paczka mogli zobaczyć w skrytkach dziwne, "nadprogramowe" przesyłki. Wyjaśniamy, o co chodzi. O komentarz zapytaliśmy prawnika, jak i pracowników samego OrlenuJakub WojajczykINTERIA.PL

Dziwne przesyłki w automatach Orlen Paczka

Użytkownicy automatów Orlen Paczka mogli się zdziwić. Zamiast jednej przesyłki w skrytkach znajdowały się dwie. Mała koperta bąbelkowa była niezaadresowana
Użytkownicy automatów Orlen Paczka mogli się zdziwić. Zamiast jednej przesyłki w skrytkach znajdowały się dwie. Mała koperta bąbelkowa była niezaadresowanaJakub WojajczykINTERIA.PL

Dodatkowa paczka bez adresu w skrytce Orlen. O co chodzi?

Materiały reklamowe umieszczone w skrytce to element zakończonej pilotażowej kampanii reklamowej jednego z partnerów biznesowych Orlen Paczki. Kampania polegała na losowej dystrybucji materiałów bezpośrednio do skrytki w automacie paczkowym. Upominki nie były rejestrowane, a ich odbiór był dobrowolny.
informuje biuro marketingu Orlen Paczka
  • koperta bąbelkowa (niezaadresowana, z logo firmy z branży medycznej);
  • ulotka reklamowa;
  • pasta do zębów*;
  • wykałaczki dentystyczne.
Zawartość przesyłki reklamowej z automatu paczkowego Orlenu
Zawartość przesyłki reklamowej z automatu paczkowego OrlenuJakub WojajczykINTERIA.PL

Orlen Paczka rozsyła przesyłki reklamowe. Czy to dozwolone? Zapytaliśmy prawnika

Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz prawo telekomunikacyjne chronią nas co prawda przed niezamówionymi informacjami i ofertami handlowymi otrzymywanymi elektronicznie (np. mailowo) i telefonicznie (np. przez cold-calling i SMS-y). Jednak opisaną sytuację porównałbym raczej do wrzucenia ulotki do skrzynki na listy (co w pewnych sytuacjach również nie będzie dopuszczalne).
Marcin Barczyk, adwokat
Rozważania odnośnie naruszenia prawa w opisanej sytuacji należy więc sprowadzać raczej do oceny czy przekazywana treść ma charakter reklamy. Jeżeli tak, to w następnej kolejności należy ocenić, czy taka akcja marketingowa zagraża lub narusza interes konsumenta (tu wydaje się, że odpowiedź powinna być przecząca) lub konkurenta (to należałoby ocenić indywidualnie z perspektywy danej branży), a także, czy można ją uznać za nieuczciwą praktykę rynkową.
Marcin Barczyk, Kancelaria Barczyk
Nastolatek z Polski nagrodzony przez NASA za zdjęcie Wilczego KsiężycaPolsat News