Polska rakieta Bursztyn 2K przechodzi testy jak burza. Wkrótce poleci na wysokość 100 kilometrów

Sukces polskich konstruktorów rakiet. Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa przeprowadził udany test rakiety ILR-33 BURSZTYN w najnowszej wersji 2K. Rakieta poleciała na wysokość 8 kilometrów, a następnie na spadochronie spadła do Bałtyku. Wkrótce poleci znacznie wyżej!

Rakieta Bursztyn w wersji 2K ma pomóc naukowcom w przeprowadzaniu eksperymentów w warunkach mikrograwitacji
Rakieta Bursztyn w wersji 2K ma pomóc naukowcom w przeprowadzaniu eksperymentów w warunkach mikrograwitacjiYouTube

Bursztyn wersja 2K to kolejna polska rakieta, która będzie w stanie osiągać pułap 100 kilometrów. Stworzył ją zespół inżynierów z Centrum Technologii Kosmicznych Łukasiewicz - ILOT. W październiku ub. roku rakieta przeszła test na poligonie w Ustce. Jego celem było sprawdzenie rakiety Bursztyn w zupełnie nowej wersji o kryptonimie 2K. Trzy lata temu na tym samym poligonie, przetestowana została pierwsza wersja rakiety, która nie była w stanie latać na tak duże wysokości.

Zrealizowany trzy loty, wszystkie udane. W pierwszej wersji rakieta nazywała się ILR-33 Bursztyn. Wtedy chcieliśmy zademonstrować wykorzystanie po raz pierwszy na świecie jako paliwa nadtlenku wodoru w stężeniu 98 procent. Teraz chcemy pójść krok do przodu i wykonywać loty na wyższe pułapy.
Adam Okniński z Centrum Technologii Kosmicznych w Łukasiewicz - ILOT

Rakieta ma wykonywać loty do wysokości 100 kilometrów. To oznacza, że osiągnie przestrzeń kosmiczną, ale jej trajektoria lotu sprawi, że nie pozostanie na orbicie, lecz spadnie na ziemię.

Tego typu loty są bardzo ważne dla badań naukowych, gdyż przez pewien czas (przeważnie kilkadziesiąt sekund) ładunek wyniesiony przez rakietę znajduje się w stanie nieważkości.

Rakieta Bursztyn ma wysokość ok. 5 metrów długości i 230 mm średnicy. Składa się z dwóch silników pomocniczych na paliwo stałe oraz hybrydowego stopnia głównego. Silnik główny rakiety jest polskim silnikiem hybrydowym wykorzystującym jako utleniacz wysoko stężony H2O2. Po wykonaniu lotu na granicę atmosfery rakieta wystrzeliwuje spadochron hamujący, a na mniejszej wysokości spadochron główny.

Następnie bezpiecznie z prędkością 8m/s opada na ziemię.

Rakieta ILR-33 BURSZTYN w gotowości do startu na wyrzutni rakietowej, w czasie kampanii startowej w CPSP Ustka we wrześniu 2018 roku. / zdjęcie: wikipedia
Rakieta ILR-33 BURSZTYN w gotowości do startu na wyrzutni rakietowej, w czasie kampanii startowej w CPSP Ustka we wrześniu 2018 roku. / zdjęcie: wikipediadomena publiczna

Rakieta ILR-33 Bursztyn:

  • Przeznaczenie: badania naukowe, przeprowadzanie eksperymentów w warunkach mikrograwitacji
  • Długość: 5 m
  • Średnica: 230 mm
  • Napęd: Silnik hybrydowy na H2O2 oraz polietylen, 2 silniki pomocnicze na paliwo stałe
  • Prędkość: 4 Ma

W czasie ostatniego testu rakiety Bursztyn w wersji 2K na poligonie w Ustce sprawdzono nową, mocniejszą wersję silników. 

W nowej wersji Bursztyna czyli wersji 2K zastosowaliśmy większe silniki pomocnicze, czyli tak zwane booster'y. Pomogą one wynieść większą masę, więcej kilogramów na pułap przekraczający 100 kilometrów
Dawid Cieśliński, kierownik Sekcji Analiz i Testów Rakiet - Łukasiewicz - ILOT

Podczas próbnego lotu po starcie z poligonu w Ustce rakieta Bursztyn 2K wzniosła się na wysokość 8 kilometrów, gdzie zostały wystrzelone spadochrony. Cały test zakończył się sukcesem, a główny moduł rakiety bezpiecznie wodował na Bałtyku. Po kilku minutach rakieta "Bursztyn" była bezpieczna na pokładzie statku. 

ILR-33 BURSZTYN w najnowszej wersji 2K to kolejna polska rakieta (o wiele większa rakieta Perun ma wynosić 50 kg ładunku nawet na wysokość 150 km), która pozwoli przeprowadzać eksperymenty naukowe w warunkach mikrograwitacji. Być może w przyszłości tego typu rakiety staną się polską specjalnością.

W Japonii zakwitły wiśnie. Dla mieszkańców to czas radościAFP
INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas