Sztuczna inteligencja bierze się za ciastka. Zmieni Oreo?

W dzisiejszych czasach niemal każda branża stara się korzystać z dobrodziejstw sztucznej inteligencji - nawet te, które wydają się zdominowane przez tradycyjne metody pracy. Jednym z takich przykładów jest Mondelez, gigant rynku przekąsek, który posiada w swoim portfolio takie marki jak Chips Ahoy, Clif Bars czy zdecydowanie najpopularniejsze Oreo.

Producent Oreo przyznał się do stosowania sztucznej inteligencji
Producent Oreo przyznał się do stosowania sztucznej inteligencji123RF/PICSEL

Firma ogłosiła, że od 2019 roku korzysta z narzędzia opartego na sztucznej inteligencji, które umożliwia szybkie generowanie pomysłów na nowe produkty. Według artykułu opublikowanego przez Wall Street Journal, narzędzie AI opracowane przez Mondelez pozwala naukowcom zajmującym się żywnością tworzyć optymalne przepisy na przekąski.

Jak działa narzędzie AI w Mondelez?

Proces ten polega na określeniu pożądanych cech nowych produktów, jak smak (np. "masłowy", "słoność w ustach", "intensywność wanilii"), zapach (np. "oleisty", "smak jajka", "palony") oraz wygląd (np. "liczba chipsów", "okrągłość", "krawędzie chipsów"). Narzędzie uwzględnia również parametry typu koszt składników, ich wpływ na środowisko oraz wartość odżywcza.

W przeciwieństwie do bardziej eksperymentalnych narzędzi opartych na sztucznej inteligencji generatywnej, które mogą tworzyć nieoczekiwane lub niepraktyczne pomysły, Mondelez stosuje tradycyjne podejście oparte na uczeniu maszynowym. To bardziej stabilna forma AI, która nie "halucynuje" jak inne systemy, ponieważ jej celem jest optymalizacja wyników, a nie tworzenie całkowicie nowych rzeczy. Narzędzie Mondelez szuka więc idealnej kombinacji składników, aby uzyskać pożądane cechy smakowe i wizualne.

Początkowe trudności i udoskonalenia

Początkowo narzędzie miało pewne problemy. Wczesne wersje, które nie miały wystarczającej ilości danych, generowały dziwaczne sugestie. Na przykład narzędzie próbowało tworzyć przepisy na ciastka, które zawierały zbyt dużą ilość sody oczyszczonej (ze względu na jej niski koszt), czego efektem były wypieki o bardzo nieprzyjemnym smaku. Jednak z biegiem czasu, dzięki lepszemu szkoleniu systemu i dostarczeniu większej ilości danych, narzędzie stało się bardziej precyzyjne.

Mondelez podkreśla, że dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji proces tworzenia nowych przepisów stał się znacznie szybszy. Tradycyjnie, firma rozwijała nowe receptury metodą prób i błędów, co wymagało dużo czasu. Dzięki AI nowe produkty mogą przejść do fazy prób produkcyjnych 4-5 razy szybciej niż wcześniej.

***

Bądź na bieżąco i zostań jednym z 88 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Geekweek na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!

Od akrylu po sztuczną inteligencję – jak technologia kształtuje sztukęmateriały promocyjne
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas