UOKiK: OLX wprowadzał klientów w błąd. Platforma zwróci pieniądze
OLX wprowadzał klientów w błąd, co stwierdził UOKiK. Sprawa dotyczy ochrony kupujących, która okazała się pozorna. Sprzedający wykorzystywali luki w regulaminie na własną korzyść. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nakazał wprowadzenie zmian, a część klientów platformy odzyska pieniądze.
OLX od jakiegoś czasu oferuje tzw. Pakiet ochronny, na który to jednak klienci zaczęli się skarżyć. Sprawie przyjrzał się z bliska Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który doszukał się uchybień niekorzystnych dla kupujących. Popularna platforma została zmuszona do wprowadzenia zmian oraz wypłaty pieniędzy.
UOKiK stwierdził, że oferowany przez OLX Pakiet ochronny nie był często korzystny dla kupujących i nierzadko był korzystniejszy dla sprzedawców. Dotyczy to m.in. wydłużonych terminów związanych z wyjaśnieniami. To niestety czasem prowadziło do odrzucenia reklamacji składanych przez klientów i ich pieniądze mogły w ten sposób trafiać na przykład do oszustów.
Dobrym przykładem jest tutaj jeden z poszkodowanych, który otrzymał uszkodzony telefon. Pakiet ochronny obejmował jednak tylko dostarczenie paczki i ta trafiła w ręce kupującego. Gdyby jednak wiedział, że pakiet nie zapewni mu lepszej ochrony, to by z niego nie skorzystał.
OLX stosuje również opłaty za usługi serwisowe, ale te nie są wliczone w ceny produktów i naliczane dopiero w momencie realizowania transakcji. UOKiK uważa, że systemy stosowane w platformie nie odzwierciedlają w odpowiednim stopniu regulaminu serwisu.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wymusił na właścicielach OLX wprowadzenie odpowiednich zmian w działaniach, które stały się efektem sporu. Ponadto wybrani klienci otrzymają zwrot pieniędzy. Będą one trafiać na konta kupujących lub też zasilą ich portfel OLX.
Wiemy, że o zwrot pieniędzy za Pakiet ochronny będą mogli ubiegać się klienci, którzy skontaktowali się z OLX od 24 sierpnia 2021 r. do dnia wprowadzenia zmian w związku z nieprawidłowym wykonaniem transakcji. Ponadto będzie dokonywany zwrot pieniędzy za Usługę serwisową. Dotyczy to klientów kontaktujących się z platformą w tej sprawie od 1 grudnia 2021 r. do wprowadzenia zmian. Warto dodać, że UOKiK niedawno zainteresował się także systemem ocen OLX.