UOKiK
Środa, 17 stycznia 2024 (15:00)
Aktualizacja Czwartek, 28 marca 2024 (15:47)
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) jest polską instytucją rządową odpowiedzialną za ochronę konkurencji i konsumentów. Głównym celem UOKIK-u jest zapewnienie, aby rynek funkcjonował w sposób sprawiedliwy i przejrzysty, chroniąc interesy konsumentów oraz wspierając uczciwą konkurencję.
![UOKiK - najważniejsze informacje UOKiK - najważniejsze informacje](https://i.iplsc.com/-/000IIHCGDDSXCU8L-C321-F4.jpeg)
UOKiK - najważniejsze informacje
-
Kraj założenia:
Polska
Do zadań UOKiK należy między innymi nadzorowanie i egzekwowanie przestrzegania przepisów antymonopolowych, które zapobiegają nadużywaniu pozycji dominującej na rynku przez duże firmy. Urząd zajmuje się również ochroną konsumentów przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi, takimi jak wprowadzające w błąd reklamy czy nieuczciwe warunki umów. Dodatkowo, UOKiK bada fuzje i przejęcia firm, aby upewnić się, że nie będą one szkodliwe dla zdrowej konkurencji na rynku.
Co można zgłosić do UOKiK?
Konsumenci zgłaszają się do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) w Polsce z różnorodnymi problemami. Niezgodność towaru z umową to jedna z najczęstszych skarg. Gdy zakupiony produkt nie odpowiada jego opisowi, ma wady, nie działa prawidłowo lub nie spełnia oczekiwań konsumenta zgodnie z obietnicami sprzedawcy, UOKiK może interweniować.
Podobnie jest, gdy firmy stosują wprowadzającew błąd reklamy, ukryte opłaty, fałszywe promocje, czy wprowadzają klientów wbłąd co do jakości produktu.
Do UOKiK można się też zgłosić, kiedy sprzedawca lub producent odmawia naprawy, wymiany towaru lub zwrotu pieniędzy pomimo obowiązującej gwarancji, tak samo jak w sytuacji, w których umowy zawierają nieuczciwe warunki, są niejasne, mają ukryte klauzule lub kiedy konsument jest niesprawiedliwie obciążany w umowie.
W dobie cyfryzacji, konsumentów dotyczą także problemy z usługami online, takie jak zakup gier, aplikacji, usług streamingowych, gdzie mogą wystąpić problemy z dostępem, jakością usługi czy nieuczciwymi praktykami subskrypcji. Do UOKiK można też zgłaszać kwestie związane z opóźnieniami w dostarczaniu produktów lub trudnościami w dokonaniu zwrotu zakupionego towaru i odzyskaniu pieniędzy.
Temat UOKiK znajdziesz również w serwisie:
UOKiK - Wiadomości
-
Gigantyczna kara dla PayPal. UOKiK nie ma wątpliwości
Poniedziałek, 15 lipca (10:17)Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zdecydował o nałożeniu kary w wysokości 106 milionów złotych na PayPal Europe. Wszystko przez stosowanie aż 34 niedozwolonych klauzul, które mogły... -
Xiaomi może mieć problemy. UOKiK wszedł do siedziby firmy
Wtorek, 28 maja (15:33)Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował, że zostało wszczęte postępowanie wyjaśniające w sprawie możliwej zmowy cenowej przy sprzedaży produktów firmy Xiaomi. Urzędnicy w... -
UOKiK przygląda się polskim sklepom. W tle zmowa cenowa i wysokie kary
Środa, 8 maja (17:19)Prezes UOKiK wszczął postępowanie przeciwko właścicielom popularnych sieci sklepów z elektroniką oraz spółce Jura Poland, która zajmuje się importowaniem ekspresów do kawy. Są... -
Amazon ukarany przez UOKiK. Olbrzymia kwota
Środa, 27 marca (12:41)Amazon został ukarany przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Gigant otrzymał ogromną grzywnę na kwotę kilkudziesięciu mln zł. Według prezesa UOKiK Amazon EU SARL naruszył zbiorowe... -
Netflix pod ostrzałem klientów z Polski. W drodze podwyżki cen!
Piątek, 1 marca (12:11)Netflix wprowadził w zeszłym roku dodatkowe opłaty i to nie podoba się części subskrybentów z Polski. Ci złożyli w tej sprawie zażalenia do UOKiK-u. Tymczasem Netflix planuje kolejne... -
UOKiK: OLX wprowadzał klientów w błąd. Platforma zwróci pieniądze
Środa, 28 lutego (11:21)OLX wprowadzał klientów w błąd, co stwierdził UOKiK. Sprawa dotyczy ochrony kupujących, która okazała się pozorna. Sprzedający wykorzystywali luki w regulaminie na własną korzyść. Urząd... -
UOKiK przygląda się SMS-om wysyłanym przez Biedronkę. Klienci się skarżą
Czwartek, 8 lutego (10:44)UOKiK postanowił przyjrzeć się SMS-om, które kilka dni temu zostały wysłane do klientów przez sklep Biedronka. W wiadomości informowano o promocjach i uderzono w konkurencyjnego Lidla.... -
UOKiK kontra dostawca internetu. Wysoka kara nadchodzi?
Czwartek, 1 lutego (13:17)W ostatnim czasie obserwujemy dużą aktywność Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Niedawno informowaliśmy o sprawie związanej z karą dla dużego dostawcy energii elektrycznej. Teraz...