UOKiK: OLX wprowadzał klientów w błąd. Platforma zwróci pieniądze
OLX wprowadzał klientów w błąd, co stwierdził UOKiK. Sprawa dotyczy ochrony kupujących, która okazała się pozorna. Sprzedający wykorzystywali luki w regulaminie na własną korzyść. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nakazał wprowadzenie zmian, a część klientów platformy odzyska pieniądze.
OLX od jakiegoś czasu oferuje tzw. Pakiet ochronny, na który to jednak klienci zaczęli się skarżyć. Sprawie przyjrzał się z bliska Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który doszukał się uchybień niekorzystnych dla kupujących. Popularna platforma została zmuszona do wprowadzenia zmian oraz wypłaty pieniędzy.
Pakiet ochronny z OLX niekorzystny dla kupujących
UOKiK stwierdził, że oferowany przez OLX Pakiet ochronny nie był często korzystny dla kupujących i nierzadko był korzystniejszy dla sprzedawców. Dotyczy to m.in. wydłużonych terminów związanych z wyjaśnieniami. To niestety czasem prowadziło do odrzucenia reklamacji składanych przez klientów i ich pieniądze mogły w ten sposób trafiać na przykład do oszustów.
Dobrym przykładem jest tutaj jeden z poszkodowanych, który otrzymał uszkodzony telefon. Pakiet ochronny obejmował jednak tylko dostarczenie paczki i ta trafiła w ręce kupującego. Gdyby jednak wiedział, że pakiet nie zapewni mu lepszej ochrony, to by z niego nie skorzystał.
OLX stosuje również opłaty za usługi serwisowe, ale te nie są wliczone w ceny produktów i naliczane dopiero w momencie realizowania transakcji. UOKiK uważa, że systemy stosowane w platformie nie odzwierciedlają w odpowiednim stopniu regulaminu serwisu.
W wyniku działań Grupy OLX konsumenci ponosili negatywne skutki finansowe. Spółka stosowała szereg postanowień istotnie ograniczających zakres ich ochrony. Opłacana przez kupujących ochrona była w rzeczywistości pozorna — konsumenci mimo wykupienia usługi mającej zapewnić bezpieczeństwo transakcji mogli tracić pieniądze na rzecz nieuczciwych sprzedawców.
OLX dzięki działaniom UOKiK zwróci pieniądze
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wymusił na właścicielach OLX wprowadzenie odpowiednich zmian w działaniach, które stały się efektem sporu. Ponadto wybrani klienci otrzymają zwrot pieniędzy. Będą one trafiać na konta kupujących lub też zasilą ich portfel OLX.
Wiemy, że o zwrot pieniędzy za Pakiet ochronny będą mogli ubiegać się klienci, którzy skontaktowali się z OLX od 24 sierpnia 2021 r. do dnia wprowadzenia zmian w związku z nieprawidłowym wykonaniem transakcji. Ponadto będzie dokonywany zwrot pieniędzy za Usługę serwisową. Dotyczy to klientów kontaktujących się z platformą w tej sprawie od 1 grudnia 2021 r. do wprowadzenia zmian. Warto dodać, że UOKiK niedawno zainteresował się także systemem ocen OLX.