Sprzedawali fałszywe opinie w internecie. UOKiK nałożył wysokie kary
Prezes UOKiK nałożył kary finansowe na dwie firmy, które zajmowały się publikowaniem fałszywych opinii o produktach oraz usługach. Pojawiały się one w popularnych serwisach internetowych. Grzywny nałożono na firmy SeoSem24 oraz Best-Review. Ich łączna kwota to ponad 85 tys. zł.
Żyjemy w czasach, gdy w sieci pojawiają się nieprawdziwe opinie czy recenzje produktów oraz usług. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów tego typu praktykom mówi zdecydowanie nie. Prezes UOKiK nałożył kary finansowe na dwie firmy, które zajmowały się takim procederem w rodzimym internecie.
Prezes UOKiK nałożył kary na dwie firmy
Prezes UOKiK zdecydował się ukarać dwie firmy, które zajmowały się publikowaniem fałszywych opinii o produktach oraz usługach. Pierwszą jest SeoSem24 - pozycjonowanie stron www, tworzenie stron www, agencja reklamowa — Łukasz Wudyka w Krakowie. Jej właściciel musi zapłacić 50 618 zł. Druga to Best-Review Krzysztof Michalski w Lesznie, na którą nałożono grzywnę w wysokości 35 tys. zł.
Recenzje publikowane przez ukaranych przedsiębiorców pozorowały opinie rzeczywistych klientów. Wprowadzały w błąd, ponieważ sztucznie podwyższały renomę sprzedawcy czy jakość produktu lub usługi. Tymczasem, renoma i prestiż przedsiębiorców powinny opierać się na prawdziwych informacjach i kształtować w ramach uczciwej gry rynkowej. Na procederze publikowania fałszywych opinii tracą zarówno konsumenci, jak i uczciwi przedsiębiorcy, którzy w sposób zgodny z prawem zbierają komentarze o swoich produktach.
Firmy sprzedawały nieprawdziwe opinie w internecie
Best-Review Krzysztof Michalski w Lesznie to firma, na której stronie można było znaleźć następującą informację: "pamiętaj, że nie musisz czekać na to, aby użytkownicy docenili Twoją pracę poprzez zamieszczenie pozytywnych ocen. Możesz mieć je od zaraz. Wystarczy, że skorzystasz z naszego wsparcia (...).". Natomiast SeoSem24 reklamowało własne usługi w taki sposób: "zachowujemy zasadę obiektywności, czyli kreujemy maksymalnie neutralne wrażenie treści, aby przekaz informacyjny nie wydał się reklamą."
Ukarane przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów firmy udostępniały własne i nieprawdziwe opinie w popularnych serwisach. Na liście są Google Maps, Tripadvsor, Dobry Mechanik, Ceneo.pl, Znany Lekarz czy Wakacje.pl. Oczywiście recenzje były wystawiane bez zapoznania się z oferowanymi produktami czy usługami kontrahentów. Zleceniodawcy mogli wykonywać to zadanie sami, co jest związane z łamaniem obowiązującego prawa.
Obecnie UOKiK prowadzi jeszcze dwa postępowania i są one toczone wobec Mastermarketing A&K LTD w Londynie oraz Tomasz Ciuła Project Management w Nowym Sączu. W przypadku doszukania się złamania przepisów firmom grożą kary w wysokości nawet 10 proc. rocznych obrotów.
To nie pierwszy raz, gdy Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów interweniował w podobnych sprawach. W przeszłości postępowania objęły firmy Agencja City Damian Trzciński z Poznania, Opinie.pro z Lubartowa i SN Marketing z Krakowa, J&J Jakub Brożyna w Rzeszowie.
***
Co myślisz o pracy redakcji Geekweeka? Oceń nas! Twoje zdanie ma dla nas znaczenie.
***
Bądź na bieżąco i zostań jednym z 90 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Geekweek na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!