Reklama

Błonnik chroni przed rakiem

Spożywanie 10 g błonnika dziennie zmniejsza ryzyko raka jelita grubego o 10 proc. - twierdzą brytyjscy naukowcy. Im więcej więc będziemy jeść pełnoziarnistego pieczywa lub brązowego ryżu, tym lepiej dla nas.

Jedzenie bogatych w błonnik produktów zbożowych od dawna uważane jest za zbawienne dla naszego zdrowia. Teraz badacze z londyńskiego Imperial College znaleźli kolejny potwierdzający to dowód.

Dla zdrowia jedz więcej

Naukowcy z Wielkiej Brytanii i Holandii przebadali aż 2 mln osób. Wyniki opublikowali natomiast w czasopiśmie naukowym "British Medical Journal". Pokazują one, że im więcej jemy produktów takich jak brązowy ryż czy pełnoziarniste pieczywo, tym mniejsze jest ryzyko, że zachorujemy na raka jelita grubego.

- Im więcej jesz błonnika tym lepiej. Nawet niewielkie ilości mają wpływ - mówi odpowiedzialna za badania Dagfinn Aune. Spożywanie 3 potraw (zawierających w sumie 90 gram tej substancji) zmniejsza ryzyko nowotworu o 20 proc. Ponadto błonnik zmniejsza ryzyko otyłości, cukrzycy i chorób układu krążenia.

Zabójcze procenty

W komentarzu do wyników badań opublikowanym również w "British Medial Journal" prof. Anne Tjonneland z stowarzyszenia Kraeftens Bekaempelse stwierdziła, że produkty bogate w błonnik powinny być łatwiejsze do kupienia.

- Dostępność produktów pełnoziarnistych musi być zwiększona, najlepiej dzięki specjalnym oznaczeniom, które pomogą konsumentom w ich wyborze - uważa Tjonneland.

Reklama

Według organizacji Cancer Research UK szansa, że zachorujemy w trakcie swojego życia na raka jelita grubego wynosi 6,9 proc. dla mężczyzn i 5.4 proc. dla kobiet.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy