Największa w historii symulacja odpowie na pytanie, jak powstał wszechświat

Eksperci są pełni nadziei w związku z przeprowadzoną „superprecyzyjną” symulacją, która pozwoli odkryć, czy przyjęte modele kosmologii są prawidłowe. Superkomputer był w stanie odtworzyć przebieg ewolucji Wszechświata od momentu Wielkiego Wybuchu, na podstawie danych, które do tej pory zgromadzili naukowcy.

Projekt, który odkryje zagadki wszechświata

Naukowcy chcą prześledzić, jak powstał i ewoluował wszechświat od momentu Wielkiego Wybuchu. Na podstawie całej zebranej wiedzy powstała symulacja komputerowa, która pomoże ustalić naukowcom, czy przyjęte modele kosmologiczne są prawidłowe. Naukowcy w ramach projektu obliczyli, jak zwykła materia, ciemna materia i ciemna energia, ewoluowały zgodnie z prawami fizyki.

W celu przeprowadzenia symulacji wykorzystany został superkomputer o wartości 10 milionów funtów, znajdujący się na Uniwersytecie w Durham. Już w miarę postępu tworzenia symulacji naukowcy widzieli wyłaniające się wirtualne galaktyki i gromady z wszelkimi szczegółami ich ewolucji. Superkomputer spędził dwa lata na przepracowaniu wszystkich wprowadzonych danych.

Naukowcy mają nadzieje, że uda im się uzyskane obrazy wirtualnego wszechświata porównać z obrazami rzeczywistego wszechświata uzyskanymi przy pomocy Kosmicznego Teleskopu Jamesa Webba należącego do NASA oraz Teleskopu ESA Euclid.

Kosmologia znajduje się na rozdrożu

Superkomputer COSMA jako prototyp do służby wszedł w 2020 roku, po czasie został rozbudowany, by w październiku 2021 roku przejść do pracy na pełnych obrotach. Ma moc 17 000 domowych komputerów PC. Aby rozłożyć ogromne obciążenie procesorów, eksperci musieli opracować nowy kod.

Ta symulacja różni się od poprzednich znaczącym szczegółem. Wcześniej koncentrowano się jedynie na ciemnej materii. Teraz naukowcy uważają, że aby zrozumieć ewolucję wszechświata, pod uwagę należy wziąć również zwykłą materię oraz neutrina. Mimo że ciemna materia zdominowała wszechświat, to nie można lekceważyć roli zwykłej materii, ponieważ może to prowadzić do niepożądanych odchyleń.

Dowiedz się więcej na temat: Wszechświat | Galaktyka | Wielki Wybuch