Oto nowy obraz czarnej dziury w galaktyce M87, który powstał za pomocą aż 18 teleskopów

Amerykańska Agencja Kosmiczna opublikowała nowe obrazy czarnej dziury znajdującej się w galaktyce M87. Ten obiekt przeraża swoją potęgą. Nowe obrazy pokazują, jak niezwykłe są czarne dziury.

Supermasywna czarna dziura, znajdująca się w centrum galaktyki M87, ma masę 6,5 miliarda mas Słońca i oddalona jest od nas o 55 milionów lat świetlnych. Sam cień mierzy 40 miliardów kilometrów, a horyzont zdarzeń jest od niego ok. 2,5 raza mniejszy. Galaktyka M87 to największy i najjaśniejszy obiekt w gwiazdozbiorze Panny.

Pierwsze obrazy cienia horyzontu zdarzeń tego obiektu mogliśmy zobaczyć w kwietniu 2019 roku. Wówczas dane o czarnej dziurze pochodziły z połączenia 8 teleskopów rozmieszczonych po całej naszej planecie. Teraz NASA opublikowała nowe obrazy. Zostały one wykonane przez aż 19 teleskopów i pokazują tę czarną dziurę z wielu perspektyw, a dokładnie w różnych długościach fal widma elektromagnetycznego.

NASA chwali się, że w całym tym nowym przedsięwzięciu brało udział aż 760 naukowców z niemal 200 różnych instytucji na całym świecie. Może obrazy te nie są tak spektakularne, jak ten z 2019 roku, to jednak dla badaczy te nowe mają znacznie większą wartość naukową, ponieważ w znacznie szerszym aspekcie ukazują potęgę tych obiektów.

Naukowcy zamierzają w dalszym ciągu badań czarną dziurę znajdującą się w centrum galaktyki M87. Dzięki nowym instrumentom obserwacyjnym i pomiarom będziemy mogli dowiedzieć się więcej o ich funkcjonowaniu, a także sprawdzić z ich pomocą elementy ogólnej teorii względności Einsteina.

Źródło: GeekWeek.pl/ / Fot. NASA