Audi będzie produkować sprężyny z włókna szklanego
Jeszcze w tym roku Audi wprowadzi do produkcji seryjnej nowe, lekkie sprężyny zawieszenia, które będą wykonane z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem szklanym (CRP).
Audi chce sprzedawać jeszcze lżejsze samochody. Stąd decyzja o wprowadzeniu do obrotu sprężyny wykonanej z włókna węglowego. Ma ona jasnozielony kolor, a jej pręt jest grubszy od pręta sprężyny stalowej. Innowacyjna sprężyna jest o 40 proc. lżejsza od klasycznej konstrukcji. Łącznie, wszystkie cztery sprężyny wykonane z CRP redukują masę samochodu o 4.4 kg.
Rdzeń nowoczesnej sprężyny składa się ze splecionych ze sobą włókien szklanych, które są nasączone żywicą epoksydową. Wzdłuż włókna centralnego nawijane są kolejne włókna - pod kątem +45 i -45 stopni (na zmianę). Dzięki temu, konstrukcja lepiej absorbuje napięcia działające na sprężynę, a w ostatnim etapie produkcji włókno jest hartowane w temperaturze ponad 100 stopni Celsjusza.
Jednym z głównych plusów sprężyn z CRP jest fakt, że nie ulegają one korozji, a ich produkcja zużywa mniej energii niż sprężyn stalowych.