Maszyna, która sama nauczy się grać w "kółko i krzyżyk"
Najłatwiejszy sposób nauki danej gry to obserwacja uczestniczących w niej zawodników. Na podobnej zasadzie mogą działać zaawansowane technologicznie komputery.
Lucas Kaiser, student francuskiego Paris Diderot University, stworzył oprogramowanie, które dosłownie uczy się grać w popularne "czwórki" oraz "kółko i krzyżyk", obserwując zachowanie ludzkich zawodników. Aplikacja używa standardowych narzędzi do przechwytywania obrazu i zapisuje w pamięci fragmenty gry, eliminując jednocześnie ruchy samych zawodników.
Po opanowaniu zasad, oprogramowanie analizuje wszystkie możliwe posunięcia w danej partii, a następnie wybiera te, których użycie daje największe szanse na doprowadzenie do wygranej. Wydajność aplikacji jest zależna od złożoności gry - przy grze w "czwórki" niezwykle ciężko jest pokonać wyszkolony komputer.
System nie jest jeszcze wystarczająco zaawansowany, by zrozumieć zasady gier, które nie zawsze rządzą się racjonalnymi zasadami - w szachach przecież czasami można poświęcić pionka, by wypracować sobie lepszą pozycję do ataku. Takiej decyzji na obecnym etapie rozwoju technologicznego, maszyna sama nie podejmie.