Maszyna, która sama nauczy się grać w "kółko i krzyżyk"

Najłatwiejszy sposób nauki danej gry to obserwacja uczestniczących w niej zawodników. Na podobnej zasadzie mogą działać zaawansowane technologicznie komputery.

Lucas Kaiser, student francuskiego Paris Diderot University, stworzył oprogramowanie, które dosłownie uczy się grać w popularne "czwórki" oraz "kółko i krzyżyk", obserwując zachowanie ludzkich zawodników. Aplikacja używa standardowych narzędzi do przechwytywania obrazu i zapisuje w pamięci fragmenty gry, eliminując jednocześnie ruchy samych zawodników.

Po opanowaniu zasad, oprogramowanie analizuje wszystkie możliwe posunięcia w danej partii, a następnie wybiera te, których użycie daje największe szanse na doprowadzenie do wygranej. Wydajność aplikacji jest zależna od złożoności gry - przy grze w "czwórki" niezwykle ciężko jest pokonać wyszkolony komputer.

System nie jest jeszcze wystarczająco zaawansowany, by zrozumieć zasady gier, które nie zawsze rządzą się racjonalnymi zasadami - w szachach przecież czasami można poświęcić pionka, by wypracować sobie lepszą pozycję do ataku. Takiej decyzji na obecnym etapie rozwoju technologicznego, maszyna sama nie podejmie.

Reklama
INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: maszyny | komputer | Sztuczna inteligencja
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy