Wymieniasz opony na zimowe? Oto najważniejsze zasady
Mimo że co roku większość kierowców musi zmierzyć się z kwestią zmiany opon na zimowe, nadal bywa to zadanie problematyczne. Warto więc przypomnieć sobie kilka istotnych kwestii, zanim aura zmusi nas do podjęcia szybkich i pochopnych decyzji. Kiedy wymieniać opony, o czym pamiętać przed zakupem i, przede wszystkim, które modele będą najlepsze?
Podstawowe pytanie brzmi: Kiedy zmienić opony? Zdaniem ekspertów zmiany należy dokonać wtedy, gdy średnia dobowa temperatura powietrza spada poniżej siedmiu stopni Celsjusza. Egzemplarze przeznaczone do użytkowania w trudnych warunkach jazdy, np. podczas padającego śniegu i deszczu, mają szerszy kształt bieżnika, co zapewnia im m.in. większą przyczepność, a oprócz tego ich ogumienie wykonane jest ze zoptymalizowanej mieszanki, dzięki której zostaje skrócona droga hamowania i zredukowany opór toczenia.
Wysokość bieżnika i wiek opon
Opony zimowe spełnią swoje funkcje, jeśli wysokość bieżnika nie będzie niższa niż 3,5 mm. Trzeba także kontrolować ich wiek (zwłaszcza gdy mamy zamiar kupić egzemplarze używane) - wartością graniczną jest sześć lat (starsze twardnieją i znacznie szybciej się zużywają).
Użytkowanie samochodu
Jeśli zimą jazdę samochodem ograniczamy przede wszystkim do wolnego poruszania się po miejskich drogach, a nasze auto ma średnie osiągi, wystarczy nam komplet modeli średniej klasy. Jednak gdy mamy zamiar poruszać się po trudniejszych rodzajach nawierzchni, przebieg jest duży i mamy "ciężką nogę", powinniśmy pomyśleć o zdecydowanie lepszym zestawie opon. Pamiętajmy też, że każdy ich rodzaj ma również swoje wady - jedne hałasują, inne zwiększają zużycie paliwa, a te, które je zmniejszają, mogą być mniej bezpieczne.
Czas i cena wymiany
Cena opony zależy od jej rozmiaru, klasy i producenta. Przeciętnie komplet modeli średniej jakości do niewielkiego samochodu klasy A może kosztować ok. 600 zł, a do kompaktu ok. 800 zł. Produkty premium będą znacznie droższe. Najlepiej oczywiście kupić nowy komplet na cztery koła, ale możemy również wymieniać opony parami - przednie bądź tylne.
Jakie będą koszty usługi? W zależności od tego, jaki warsztat wybierzemy, zapłacimy od 40 do 80 zł za komplet wraz z wyważaniem (w przypadku felg aluminiowych możemy wydać więcej), które jest konieczne dla właściwej pracy całego koła. Warto też przynajmniej raz na dwa lata kupić wentyle. Wykonanie wszystkich czynności związanych z wymianą nowych opon trwa około trzydziestu minut.
Obowiązek zmiany opon na zimowe
W Polsce nie ma przymusu dokonywania wymiany opon, jednak w wielu krajach Unii Europejskiej obowiązkowo trzeba założyć ogumienie zimowe. Zazwyczaj jest ono obowiązkowe w okresie od pierwszego grudnia do pierwszego marca, a braki w tym względzie będą skutkowały grzywną. Modele sezonowe powinniśmy mieć w Szwecji (do końca marca), w Austrii (do 15.04), w Niemczech, Rumunii i Czechach (do 31.03), w Chorwacji, Luksemburgu, Słowacji i na Litwie (do 1.04 zimowe lub całoroczne). Poza państwami UE obowiązkowo zakładamy je także w Norwegii, natomiast w Estonii, Finlandii, na Łotwie i w Słowenii (od 15.11 do 15.03) opony mogą być letnie, ale kierowca musi posiadać łańcuchy w bagażniku.
Najlepsze modele w sezonie 2014/2015
Rozważając zakup nowych opon, warto dowiedzieć się, które "zimówki" wypadły najlepiej w testach. Poniżej podsumowanie, które przygotował serwis Oponeo.pl.
Rozmiar 175/65 R14Opony w sezonie 2014/2015 testował, jak co roku, niemiecki automobilklub ADAC. Zwycięzcą został Continental ContiWinterContact TS850. Za bardzo dobre uznano także modele Dunlop SP Winter Response 2, Michelin Alpin A4, Firestone Winterhawk 3, Esa Tecar Super Grip 7 oraz Fulda Kristall Montero 3.
Rozmiar 195/65 R15Tutaj także testy przeprowadzał ADAC. W tym popularnym rozmiarze, stosowanym w wielu autach kompaktowych, za najlepsze uznane zostały opony Continental ContiWinterContact TS 850. Bardzo dobre wyniki otrzymały też Bridgestone Blizzak LM-001, Dunlop SP Winter Sport 4D oraz Semperit Speed-Grip 2.
Rozmiar 205/55 R16Opony w tym rozmiarze były testowane przez ekspertów z Auto Club Europa (ACE) i GTU (Niemieckiego Stowarzyszenia Nadzoru Technicznego). Zwyciężył model Nokian WR D3. W czołówce znalazły się także Continental ContiWinterContact TS850, Goodyear UltraGrip 9, Dunlop SP Winter Sport 4D, Semperit SPEED-GRIP 2 i Pirelli Snowcontrol Serie III.
Rozmiar 225/50 R17W tym przypadku testerem był niemiecki magazyn "Auto Bild". Wzorowe oceny otrzymały cztery modele opon: Dunlop SP Winter Sport 4D, Michelin Alpin A4, Continental WinterContact TS850 oraz Nokian WR D3.