Jedna stocznia, a to w niej powstają gigantyczne lotniskowce

Amerykanie mają najpotężniejszą flotę wojenną na świecie. Jej sercem jest jedna stocznia u wybrzeży Wirginii, w której powstają największe lotniskowce, przed którymi drżą Rosja i Chiny. Aby pomieścić ich budowę potrzeba ogromnej przestrzeni.

Newport News Shipbuilding to jedna z największych stoczni wojennych. Powstają tu najpotężniejsze okręty
Newport News Shipbuilding to jedna z największych stoczni wojennych. Powstają tu najpotężniejsze okrętyUS NAVYWikimedia Commons
Newport News Shipbuilding to jedna z największych stoczni wojennych. Powstają tu najpotężniejsze okrętyUS NAVYWikimedia Commons

Wszystko zaczyna się w portowym mieście Newport News. To jedno z najważniejszych miejsc dla przemysłu i marynarki Stanów Zjednoczonych. Wszystko za sprawą stoczni Newport News Shipbuilding. Jej wyjątkowość polega na jednej rzeczy. To w niej powstają największe lotniskowce marynarki USA, jak okręty klasy Gerald R. Ford.

Newport News Shipbuilding to także jedyne miejsce na świecie, gdzie powstają lotniskowce o napędzie atomowym. Obok nich stocznia buduje także istotne okręty podwodne. Jej historia pełna jest wielu niezwykłych okrętów wojennych, które pomogły Stanom wygrać niejeden konflikt.

Serce amerykańskiej potęgi na morzu

Historia Newport News Shipbuilding sięga 1886 roku, gdy port wybudował przemysłowiec Collis Potter Huntington. Jako właściciel jednej z największych sieci kolei w Ameryce chciał zrobić z miasta Newport News prawdziwy hub transportowy na wschodnim wybrzeżu. Stocznia była z początku miejscem remontów i budowy okrętów floty handlowej. Pierwszym z nich był holownik Dorothy, wybudowany w 1891 roku.

Pod koniec XIX wieku Newport News Shipbuilding zaczęło budować okręty wojenne. Specjalnością stoczni były ciężkie pancerniki generacji dreadnought, które do I wojny światowej królowały na morzach. Newport News Shipbuilding łącznie stworzył aż 22 takie jednostki do 1923 roku.

Jednym z najsławniejszych pancerników dreadnought stworzonym przez Newport News Shipbuilding jest USS Texas. Powstały w 1912 roku był pancernikiem klasy New York, który służył podczas dwóch wojen światowych. To jedyny amerykański dreadnought, który przetrwał do naszych czasów

Newport News Shipbuilding stał się pierwszą amerykańską stocznią, gdzie od podstaw stworzono nowy typ okrętu, który miał zdominować walkę na morzu - lotniskowiec USS Ranger. Od tamtego momentu w tej stoczni powstają wszystkie prototypowe lotniskowce US Navy. Wiele z nich zapisało się w historii jak dwa lotniskowce USS Enterprise najbardziej udekorowany okręt II wojny światowej.

Od 1968 Newport News Shipbuilding jest ich jednym producentem lotniskowców w Stanach. To w tej stoczni Amerykanie remontują całą swoją flotę tych okrętów. Obok tego Newport News Shipbuilding jest także jedną ze stoczni USA, w której powstają nuklearne okręty podwodne.

Jakie okręty powstają w Newport News Shipbuilding

Obecnie najsławniejszym okrętem który opuścił suchy dok Newport News Shipbuilding jest USS Gerald R. Ford. To pierwszy lotniskowiec najnowszej klasy Stanów Zjednoczonych. Stocznia położyła stępek w 2009 roku i pracowała przez cztery lata, w trakcie których powstał kolos o wyporności 100 tysięcy ton, długi na 337 metrów, szeroki na 78 i wysoki na 76.

Lotniskowiec klasy Ford to prawdziwe pływające miasto, na którym żyje ponad 4000 ludzi. Może pływać bez przerwy przez cztery lata dzięki dwóm reaktorom atomowym A1B. Samo zbudowanie jednego takiego okrętu kosztuje 12 miliardów dolarów.

Lotniskowiec USS Gerald R. Ford. Największy okręt wojenny w historii. Powstał właśnie w Newport News ShipbuildingU.S. Department of DefenseWikipedia

Obecnie w Newport News Shipbuilding powstaje kolejny lotniskowiec USS John F. Kennedy. Oficjalnie jego konstrukcja została ukończona w 2019 roku, jednak jeszcze trwają na nim prace przed oddaniem do służby. Stocznia już ma zamówienia na dwa kolejne lotniskowce: USS Enterprise i USS Doris Miller.

Newport News Shipbuilding jest też drugą stocznią w USA, gdzie powstają nuklearne okręty podwodne klasy Virginia, przenoszące pociski manewrujące. Stocznia współpracuje też ze stocznią General Dynamics Electric Boat w Groton przy budowie 12 najnowszych okrętów podwodnych z rakietami balistycznymi klasy Coumbia, które będą przenosić pociski nuklearne.

Newport News Shipbuilding jest ogromne

Budowa zaawansowanych okrętów wojennych wymaga specjalistycznego sprzętu, technologii i wyspecjalizowanych pracowników. Dlatego Newport News Shipbuilding to miejsce jedyne w swoim rodzaju, o dużej powierzchni. Łącznie cały kompleks rozlokowany jest na 550 arach. Mieści osiem suchych doków, w tym Dry Dock 12, największym suchy doki na półkuli zachodniej. Ma aż 662 metry długości i 76 szerokości. Obok nich są także dwa nabrzeża wyposażeniowe, pięć pomostów wyposażeniowych oraz zadaszony zakład produkcji.

Newport News Shipbuilding powstaje jeden z najpotężniejszych okrętów podwodnych świataU.S. NavyWikimedia Commons

Newport News Shipbuilding zatrudnia ponad 25 tysięcy pracowników, z czego wielu to wyspecjalizowani inżynierowie i technicy. Przodują w wykorzystaniu najnowszych technologii w całym procesie budowy statków od tworzenia projektu, po wykończenie pokładu.

W Newport News Shipbuilding wykorzystuje się plany tylko w wersji cyfrowej do projektowania nowych lotniskowców. Od 2016 roku stocznia wykorzystuje także skanowanie laserowe do projektowania i wykrywania niedoskonałości w budowanych okrętach.

Rekordowe okręty Newport News Shipbuilding

Newport News Shipbuilding jako jedyna stocznia, w której opracowuje się sposób na demontaż starych lotniskowców z napędem atomowym. To właśnie w tej stoczni znajdują się okręty przygotowywane do pierwszej takiej operacji w historii USS Enterprise z 1960 i USS Nimitz z 1972. Do tej pory w Newport News Shipbuilding udało się przeprowadzić udane spuszczenie paliwa z reaktora.

USS Enterprise (z lewej) po wycofaniu ze służby w jednym z doków Newport News Shipbuilding. Obok USS Gerald R. FordWikipedia

W całej historii Newport News Shipbuilding zbudował ok. 800 jednostek. Część z nich miała użytek cywilny i na wyróżnienie zasługuje transatlantyk United States. Statek ten do dziś utrzymuje Błękitną Wstęgę Atlantyku, czyli nagrodę dla jednostki, która w najkrótszym czasie przepłynęła Atlantyk. United States w 1952 roku przepłynął ocean z latarni Ambrose przy porcie w Nowym Jorku do latarni na Bishop Rock u wybrzeży Kornwalii w 3 dni 10 godzin i 40 minut. Technicznie od tamtego momentu pobito ten rekord trzy razy, jednak nie przyznawano już Błękitnej Wstęgi. Formalnie więc do dziś United States utrzymuje swój rekord.

***

Bądź na bieżąco i zostań jednym z 90 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Geekweek na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!

Szkoccy hodowcy owiec sięgają po nowego ochroniarzaAFPTV / AFPAFP
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas