Napęd jądrowy w nowym rosyjskim lotniskowcu

Nowy rosyjski lotniskowiec ma być wyposażony w napęd jądrowy – donosi agencja prasowa TASS cytowana przez serwis Military.com.

Admirał Fłota Sowietskogo Sojuza Kuzniecow.   Fot. Mil.ru
Admirał Fłota Sowietskogo Sojuza Kuzniecow. Fot. Mil.rumateriały prasowe

"Projekt przyszłego rosyjskiego lotniskowca, określanego czasami mianem kompleksu przenoszącego samoloty marynarki, znajduje się w fazie projektowej. Badania prowadzone przez Newskie Biuro Konstrukcyjne dowodzą, że jedynym sposobem na sprostanie wymaganiom stawianym przez marynarkę wojenną - produkcji energii, wytrzymałości i zasięgu - jest wyposażenie okrętu w napęd jądrowy" - czytamy w oświadczeniu Newskiego Biura Konstrukcyjnego dla rosyjskiej agencji TASS.

Newskie Biuro Konstrukcyjne - najstarsza instytucja tego typu w Rosji - pracuje nad nowym lotniskowcem od 2007 roku. Tak przynajmniej twierdzi Federation of American Scientists cytowana przez Military.com.

O konstrukcji nie wiadomo zbyt wiele. Mało tego, podobno Rosja nie ma pieniędzy na sfinansowanie tak ogromnego przedsięwzięcia. Istnieją jednak dwie koncepcje nowego lotniskowca. Jedna zakłada okręt z napędem jądrowym mogącym zabrać na pokład około 70 samolotów. Druga dotyczy jednostki z napędem konwencjonalnym i pokładem dla maksymalnie 55 samolotów. Jeśli wszystko potoczy się zgodnie z planem, to jeden z nich ma być gotowy do roku 2030.

Aktualnie Rosja ma tylko jeden lotniskowiec - Admirał Fłota Sowietskogo Sojuza Kuzniecow. Jest to konstrukcja radziecka, będąca w służbie od roku 1991. Z uwagi na formalny zakaz przepływania lotniskowców przez Dardanele w ZSRR i Rosji klasyfikuje się go jako ciężki krążownik lotniczy. Przenosi do 30 samolotów i śmigłowców, a jego wyporność wynosi 61 tys. ton. Jest wykorzystywany m.in. do ochrony okrętów podwodnych z rakietowymi pociskami balistycznymi.

Nowe informacje dotyczące rosyjskiego lotniskowca nadeszły krótko po osiągnieciu przez Rosję i Francję porozumienia w sprawie okrętów Mistral.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas