Rusza budowa Stratobusa. Do czego będzie służył?
Firma Thales Alenia Space otrzymała kontrakt od francuskiego banku inwestycyjnego na budowę prototypu platformy stratosferycznej.
Od kilkunastu lat różne grupy przemysłowe na całym świecie próbują zbudować pojazdy zdolne do długoterminowych lotów w stratosferze. Takie pojazdy mogłyby spełniać rolę “pseudo-satelity" (HAPS, ang. High-Altitude Pseudo Satellite) i być przydatne dla wielu celów obserwacyjnych i telekomunikacyjnych. Jak na razie wyniki są niewielkie - amerykańskie próby jak na razie nie przyniosły zadowalających efektów, ale Chinom się w zeszłym roku udało przetestować swoją platformę o nazwie Yuanmeng.
Można się spodziewać, że w ciągu kilku najbliższych lat do służby wejdą pierwsze platformy HAPS. Mogą one okazać się pewnego rodzaju konkurencją dla satelitów, w szczególności tych operujących na orbicie geostacjonarnej.
Europejską odpowiedzią HAPS może być “Stratobus" firmy Thales Alenia Space. Jest to projekt rozwijany od kilku lat. Ta firma otrzymała pod koniec kwietnia finanse ze strony francuskiego narodowego banku inwestycyjnego w wysokości 17 mln euro na budowę latającego prototypu platformy Stratobus. Dodatkowe 3 mln euro firma otrzyma od regionalnych francuskich władz. Prototypowy pojazd miałby być gotowy do testów przed końcem tej dekady.
Wcześniejsze wypowiedzi przedstawicieli firmy Thales Alenia Space sugerują, że pełna wersja Stratobus miałaby być zdolna do wynoszenia ładunku o masie do 250 kg. Pojazd miałby operować na wysokości około 20 km nawet przez pięć lat.