TBM Jadwiga wierci najdłuższy tunel kolejowy w Polsce
Najdłuższy tunel kolejowy w Polsce powstaje w Małopolsce i w momencie oddania do użytku będzie rekordową konstrukcją tego typu w Polsce. Główny korytarz wywierci ogromna maszyna TBM Jadwiga, która w tym tygodniu rozpoczęła odwiert. Tunel po zakończeniu prac będzie miał blisko 4 kilometry długości.

Najdłuższy tunel kolejowy w Polsce powstaje pod Pisarzową. Kilka miesięcy temu przetransportowano tam dwie wielkie maszyny TBM sprowadzone z Chin. To Jadwiga i Kinga. Mniejsza z nich zaczęła wiercić pod koniec marca. Teraz ruszyły prace z wykorzystaniem większej tarczy.
TBM Jadwiga zaczęła wiercić tunel pod Pisarzową
Najdłuższy tunel kolejowy w Polsce składa się z dwóch tuneli. Pierwszy jest ewakuacyjny i jego drążenie rozpoczęto kilkanaście tygodni temu. Od tego czasu wywiercono już ponad 420 metrów (12 proc. całości) i każdego dnia odcinek jest coraz dłuższy. Teraz w ruch wprawiono Jadwigę.
Jadwiga to większa z dwóch tarcz TBM, która wierci tunel kolejowy pod Pisarzową. To prawdziwy kolos, który wywierci główny korytarz, gdzie następnie znajdą się tory kolejowe dla pociągów. Inwestor zakłada, że każdego dnia uda się wywiercić 8-10 metrów i wykonać około 4-5 pierścieni na dobę. Każdy z nich ma 2 metry długości. W ramach ciekawostki warto dodać, że najgłębszy punkt znajdzie się 120 metrów pod powierzchnią.
Tarcza TBM "Jadwiga" rozpoczęła budowę tunelu kolejowego pod Pisarzową. W ciągu najbliższego roku powstanie nowy obiekt, który skróci podróże pociągiem pomiędzy Limanową a Nowym Sączem. Przed maszyną i obsługującymi ją specjalistami nie lada wyzwanie – do wykonania jest dokładnie 3750 metrów podziemnej trasy
Jadwiga to kolos, który waży ponad 2,5 tys. ton. Sprowadzono ją z Chin statkiem i następnie przetransportowano na miejsce prac. W tym celu wykorzystano kilkadziesiąt złożonych systemów transportowych, które pozwoliły na przewiezienie maszyny w częściach. Następnie poskładano je w całość. Średnica tarczy to blisko 11 metrów, a waga tego elementu to 245 ton.
Najdłuższy tunel kolejowy w Polsce długi na 3750 metrów
Najdłuższy tunel kolejowy w Polsce jest częścią dużego projektu o nazwie Podłęże - Piekiełko, który ma znacząco skrócić czas jazdy pociągów w Małopolsce. Powstaje pod Pisarzową i będzie długi na 3750 metrów.
Inwestor zakłada, że tunel uda się wywiercić w ciągu roku. Powinien on zostać oddany do użytku najpóźniej w 2027 r. Budowla jest częścią linii kolejowej 104 z Nowego Sącza do Chabówki i wiemy, że pociągi będą mogły jeździć tutaj z prędkością 160 km/h.