Ta maszyna wydrąży najdłuższy tunel kolejowy w Polsce. Jest ogromna
Najdłuższy tunel kolejowy w Polsce o długości blisko 4 kilometrów powstanie w Małopolsce. Wydrąży go ogromna maszyna TBM, którą Polskie Linie Kolejowe sprowadzą z Chin. Dotrze ona do kraju w częściach drogą morską. Następnie zostanie poskładana i w przyszłym roku rozpocznie prace związane z odwiertem.
W Polsce zostanie zbudowany najdłuższy tunel kolejowy, który stanowi część dużej inwestycji kolejowej w Małopolsce o nazwie Podłęże-Piekiełko. Prace rozpoczną się w przyszłym roku i wiemy, że w tym celu PKP PLK planuje wykorzystać wielką maszynę TBM, która wykona kilkukilometrowy odwiert.
Najdłuższy tunel kolejowy w Polsce wydrąży wielka maszyna TBM
PKP Polskie Linie Kolejowe na potrzeby inwestycji sprowadzi wielką maszynę TBM, która następnie wykona odwiert długi na blisko 4 kilometry. Urządzenie pochodzi z Chin, gdzie niedawno przeszło testy oraz odbiory, co odbyło się w tamtejszej fabryce Changsha. Informowano o tym na oficjalnym kanale "Podłęże-Piekiełko" pod koniec października. Co dalej?
Obecnie trwają przygotowania maszyny do podróży z Chin do Polski. To prawdziwy kolos o wadze przekraczającej 3600 ton. Dlatego w celu transportu wymagany jest demontaż. TBM zostanie rozebrany na około 90 części, co ułatwi jego dostarczenie do Polski.
Maszyna zostanie dostarczona z Chin do kraju drogą morską. Ostatni etap transportu na miejsce odwiertu w Małopolsce ma odbyć się z użyciem specjalnych pojazdów kołowych. Trasy przejazdu zostały zaplanowane, ale ze względów bezpieczeństwa nie będą podawane do mediów. To środek zapobiegawczy, który ma ułatwić realizację przedsięwzięcia.
Chińska maszyna TBM zostanie poskładana na miejscu, gdzie potem rozpocznie odwiert. Urządzenie ma tarczę o średnicy aż 11 metrów. W artykule widoczne są zdjęcia, które zrobiono w Chinach, we wspomnianej fabryce Changsha.
PKP PLK zamówiło także mniejszą maszynę TBM
Na potrzeby realizacji tunelu zamówiono również mniejszą maszynę TBM z tarczą o średnicy 4,8 metra. To urządzenie przybyło już do Europy drogą morską i wiemy, że rozebrano je na 36 części o łącznej wadze 600 ton.
Mniejszy TBM posłuży do wykonania odwiertu biegnącego wzdłuż tego głównego. Będzie to specjalny korytarz, gdzie znajdzie się droga ewakuacyjna. PKP Polskie Linie Kolejowe wierzą, że obie maszyny będą mogły rozpocząć prace już w pierwszym kwartale 2025 r. Odwiert rozpocznie się w Męcinie, gdzie są już prowadzone przygotowania związane z rozmieszczeniem TBM-ów.
Najdłuższy tunel kolejowy w Polsce pod Pisarzową
Najdłuższy tunel kolejowy w Polsce powstanie pod Pisarzową i będzie częścią linii kolejowej Klęczany-Limanowa, która jest tylko jednym z elementów całej inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych wycenionej na około 1,9 mld złotych.
Sam tunel ma być długi na 3,8 kilometra i jego drążenie rozpocznie się w 2025 r. Cała inwestycja ma znacząco skrócić czas przejazdu pociągów kursujących z Krakowa do Nowego Sącza. Prace nad podziemnym obiektem mają potrwać około 10 miesięcy i pochłoną 750 mln złotych.
***
Bądź na bieżąco i zostań jednym z 88 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Geekweek na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!