Najdłuższy tunel kolejowy w Polsce. Na miejscu ogromna maszyna
Najdłuższy tunel kolejowy w Polsce to część inwestycji Podłęże – Piekiełko, która jest realizowana przez PKP PLK w Małopolsce. Do Męciny, gdzie zacznie się odwiert, dotarła już ogromna maszyna TBM. Obecnie trwają przygotowania do uruchomienia prac związanych z wierceniem długiego tunelu. Sporo się tam dzieje.
Najdłuższy tunel kolejowy w Polsce będzie miał długość na blisko 4 kilometry. To ogromna inwestycja, którą PKP Polskie Linie Kolejowe realizuje ze środków pozyskanych w ramach Krajowego Planu Odbudowy. Do wydrążenia jednego z odcinków zostanie użyta wielka maszyna TBM, która przybyła do kraju z Chin.
Ogromna maszyna TBM wydrąży najdłuższy tunel kolejowy w Polsce
Wspomniana maszyna powstała w Chinach w fabryce należącej do Changsha. Jesienią rozpoczęła się jej podróż do Polski. W tym celu zdecydowano się na transport drogą morską, co zajęło dwa miesiące. Sprzęt dotarł do kraju w grudniu, a potem rozpoczęła się jego podróż do Małopolski.
Maszyna składa się z 36 elementów o łącznej wadze ponad 600 ton. Najcięższa pojedyncza część waży aż 87 ton, a głowica tnąca o średnicy 4,8 metra ma wagę 41 ton. Transport z Gdyni do Męciny w Małopolsce wymagał 30 samochodów ciężarowych.
TBM znajduje się już pod Męciną, gdzie zostanie złożony w całość. Następnie będzie można rozpocząć odwiert tunelu ewakuacyjnego, który ma biec wzdłuż głównego odcinka dla pociągów. Wprawienie w ruch takiego kolosa nie jest proste. Dlatego ekipa budowlana najpierw musi zbudować tak zwaną kołyskę, co pozwoli wprowadzić tarczę maszyny w głąb ziemi.
Maszyna, która wywierci najdłuższy tunel kolejowy w Polsce pod Pisarzową, ma być obsługiwana przez 30 pracowników. Wiercony odcinek ma długość 3750 metrów.
Do Polski trafia jeszcze większa maszyna TBM
Jeśli wydaje wam się, że ten 600-tonowy kolos jest olbrzymi, to co powiecie na to, że do Polski trafi wkrótce jeszcze większa maszyna TBM? Tak, ona również zostanie wykorzystana podczas budowy tej inwestycji. Wydrąży główny odcinek tunelu, gdzie w przyszłości mają jeździć pociągi.
Maszyna do głównego odwiertu jest jeszcze większa i po złożeniu w całość ma ważyć aż 3600 ton, a więc sześć razy więcej od tej, która już znajduje się w Męcinie. Transport z Chin, który już się rozpoczął, wymagał demontażu na około 90 części. Urządzenie ma tarczę tnącą o średnicy aż 11 metrów.
Obie maszyny mają rozpocząć prace jeszcze w pierwszym kwartale 2025 r. Jest to czasochłonny proces i wiemy, że wywiercenie tuneli potrwa miesiącami.
Najdłuższy tunel kolejowy w Polsce skróci czas jazdy pociągów
Celem inwestycji jest skrócenie czasu podróży pomiędzy Limanową a Nowym Sączem. Podróż z drugiej miejscowości do Krakowa ma trwać tylko 60 minut. Najdłuższy tunel kolejowy w Polsce znajdzie się na odcinku pomiędzy Męciną i Mordarką.
PKP PLK wierzy, że pociągi na nowej i zmodernizowanej linii kolejowej będą mogły jeździć z prędkością do 160 km/h. Tunel jest częścią większej inwestycji Podłęże – Piekiełko, której koszt całkowity szacuje się na ponad 1,9 mld zł netto.