Najdłuższy tunel kolejowy w Polsce. Będzie długi na kilka kilometrów

Najdłuższy tunel kolejowy w Polsce zostanie wydrążony w południowej części kraju i ma znacząco skrócić czas przejazdu pociągów z Krakowa do Nowego Sącza. Jest to część dużej inwestycji Podłęże-Piekiełko. Tunel będzie długi na kilka kilometrów i jego budowa pochłonie kilkaset milionów złotych.

Południe Polski to miejsce, gdzie obecnie realizowana jest największa inwestycja kolejowa w kraju. Mowa o projekcie Podłęże-Piekiełko, którego całkowity koszt PKP Polskie Linie Kolejowe oszacowało na 1,9 mld zł. Częścią linii będzie najdłuższy tunel kolejowy w Polsce, którego drążenie rozpocznie się w przyszłym roku.

Reklama

Najdłuższy tunel kolejowy w Polsce na blisko 4 kilometry

Wspomniany najdłuższy tunel kolejowy w Polsce zostanie wydrążony pod miejscowością Pisarzowa i znajdzie się pomiędzy Męciną oraz Mordarką. Docelowo będzie on długi na 3,86 kilometra. Dla porównania w przypadku pozamiejskich tuneli dla aut najdłuższym jest obecnie ten, który znajduje pomiędzy Bolkowem a Kamienną Górą. Stanowi część trasy S3 i jest długi na 2,3 kilometra. Najdłuższym wśród kolejowych w Polsce obecnie jest obiekt pod Małym Wołowcem o długości 1601 metrów.

Budowa tunelu (będącego częścią inwestycji Podłęże-Piekiełko) znacząco skróci czas jazdy dla pociągów kursujących pomiędzy Krakowem a Nowym Sączem. Natomiast dzięki wszystkim wysiłkom przejazd z Krakowa do Zakopanego potrwa tylko około 90 minut. Obecnie trwają prace, których celem jest przygotowanie terenu przed rozpoczęciem wiercenia.

Tunel wydrąży maszyna sprowadzona z Chin

Maszyna do wydrążenia najdłuższego tunelu kolejowego w Polsce zostanie sprowadzona z Chin. Obecnie przeszła ona już testy i odbiory w chińskiej fabryce w Changsha. Następnie zostanie zdemontowana na mniejsze elementy, które trafią (drogą morską) do Polski.

Rozpoczęto już prace, których celem jest stworzenie komory startowej, gdzie rozpocznie się odwiert. W to miejsce trafi wielka maszyna z Chin, gdzie zostanie poskładana. Potem będzie mogła rozpocząć wiercenie tunelu, co ma nastąpić w przyszłym roku.

PKP Polskie Linie Kolejowe zakładają, że proces tworzenia tunelu zajmie około 10 miesięcy. Ta część inwestycji ma pochłonąć aż 750 milionów złotych.

Projekt Podłęże-Piekiełko to ogromna inwestycja

Podłęże-Piekiełko to duży projekt, którego celem jest stworzenie nowej i modernizacja dotychczasowej infrastruktury kolejowej na południu Polski, co znacząco usprawni połączenia dla pociągów.

Harmonogram inwestycji zakłada prace na kilka lat. Projekt powinien zostać sfinalizowany pod koniec obecnej dekady.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: tunel | pociągi | kolej
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy