Najdłuższy tunel kolejowy w Polsce. Będzie długi na kilka kilometrów
Najdłuższy tunel kolejowy w Polsce zostanie wydrążony w południowej części kraju i ma znacząco skrócić czas przejazdu pociągów z Krakowa do Nowego Sącza. Jest to część dużej inwestycji Podłęże-Piekiełko. Tunel będzie długi na kilka kilometrów i jego budowa pochłonie kilkaset milionów złotych.
Południe Polski to miejsce, gdzie obecnie realizowana jest największa inwestycja kolejowa w kraju. Mowa o projekcie Podłęże-Piekiełko, którego całkowity koszt PKP Polskie Linie Kolejowe oszacowało na 1,9 mld zł. Częścią linii będzie najdłuższy tunel kolejowy w Polsce, którego drążenie rozpocznie się w przyszłym roku.
Najdłuższy tunel kolejowy w Polsce na blisko 4 kilometry
Wspomniany najdłuższy tunel kolejowy w Polsce zostanie wydrążony pod miejscowością Pisarzowa i znajdzie się pomiędzy Męciną oraz Mordarką. Docelowo będzie on długi na 3,86 kilometra. Dla porównania w przypadku pozamiejskich tuneli dla aut najdłuższym jest obecnie ten, który znajduje pomiędzy Bolkowem a Kamienną Górą. Stanowi część trasy S3 i jest długi na 2,3 kilometra. Najdłuższym wśród kolejowych w Polsce obecnie jest obiekt pod Małym Wołowcem o długości 1601 metrów.
Budowa tunelu (będącego częścią inwestycji Podłęże-Piekiełko) znacząco skróci czas jazdy dla pociągów kursujących pomiędzy Krakowem a Nowym Sączem. Natomiast dzięki wszystkim wysiłkom przejazd z Krakowa do Zakopanego potrwa tylko około 90 minut. Obecnie trwają prace, których celem jest przygotowanie terenu przed rozpoczęciem wiercenia.
Tunel wydrąży maszyna sprowadzona z Chin
Maszyna do wydrążenia najdłuższego tunelu kolejowego w Polsce zostanie sprowadzona z Chin. Obecnie przeszła ona już testy i odbiory w chińskiej fabryce w Changsha. Następnie zostanie zdemontowana na mniejsze elementy, które trafią (drogą morską) do Polski.
Rozpoczęto już prace, których celem jest stworzenie komory startowej, gdzie rozpocznie się odwiert. W to miejsce trafi wielka maszyna z Chin, gdzie zostanie poskładana. Potem będzie mogła rozpocząć wiercenie tunelu, co ma nastąpić w przyszłym roku.
PKP Polskie Linie Kolejowe zakładają, że proces tworzenia tunelu zajmie około 10 miesięcy. Ta część inwestycji ma pochłonąć aż 750 milionów złotych.
Projekt Podłęże-Piekiełko to ogromna inwestycja
Podłęże-Piekiełko to duży projekt, którego celem jest stworzenie nowej i modernizacja dotychczasowej infrastruktury kolejowej na południu Polski, co znacząco usprawni połączenia dla pociągów.
Inwestycja, oprócz modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka - Nowy Sącz, obejmie również budowę 58 km nowej linii, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Dzięki temu do 2029 roku stworzona zostanie nowa linia kolejowa, która połączy Kraków z Podhalem i Sądecczyzną. Najszybsze pociągi przejadą trasą Kraków - Nowy Sącz w około 60 minut. Natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie około 90 minut.
Harmonogram inwestycji zakłada prace na kilka lat. Projekt powinien zostać sfinalizowany pod koniec obecnej dekady.