Polski cud inżynierii. Niemal 40 torów dla 750-metrowych pociągów

PKP PLK poinformowały o zakończeniu inwestycji, której celem było poprawienie dostępu do portu morskiego w Gdyni. Teraz będą mogły przyjeżdżać tu nie tylko dłuższe, ale i cięższe pociągi towarowe, co pozwoli zwiększyć wielkość transportu.

Inwestycja PKP PLK w Gdyni
Inwestycja PKP PLK w GdyniDamian Strzemkowskimateriały prasowe

Dotychczas do stacji Gdynia Port mogły przyjeżdżać maksymalnie 500-metrowe pociągi towarowe. Dzięki rozbudowie będzie można przyjąć najdłuższe i najcięższe składy o długości nawet 750 metrów i nacisku 22,5 tony na oś. Przełoży się to na zwiększenie ilości przywożonych towarów. Tego typu inwestycje to dobra wiadomoś dla kierowców. Możliwość przerzucenia transportu dalekobieżnego na tory (przynajmniej w teorii) pozwoli na zmniejszenie liczby tirów na drogach.

Największa głowica rozjazdowa i kilometry nowych torów

Kolejarze przekazali, że zbudowano łącznie 115 km nowych torów, 359 rozjazdów, a dwa nowe wiadukty o długości 640 i 170 metrów poprawiły przepustowość linii prowadzących do portu. Wyremontowano również most na rzece Chylonce, zaś 13 podziemnych zbiorników retencyjnych oraz nowa sieć kanalizacyjna zapewnia właściwe odwodnienie terenu.

Ogromne wrażenie robi największa głowica rozjazdowa na terenie stacji Gdynia Port, która "spina" aż 39 torów. Ułożenie kabli energetycznych pod ziemią pozwoliło uniknąć kolizji z napowietrzną linią wysokiego napięcia. Ich łączna długość wynosi 20 km. Na etapie prowadzenia najbardziej zaawansowanych robót na placu budowy pracowało około 500 pracowników i nawet 200 maszyn. Mimo takiego rozmachu ciężko wyobrazić sobie, aby prace gdyńskiego portu miały zostać wstrzymane, lub całość przerzucona na transport samochodowy. W związku z tym, przez cały okres prace budowlane były prowadzone pod ciągłym ruchem pociągów.

Inwestycja pochłonęła 1,9 miliarda zł netto. - Zakończona w Gdyni strategiczna inwestycja ma znaczenie nie tylko dla rozwoju miejscowego portu i Pomorza, ale także dla gospodarki Polski i tej części Europy. Wpisuje się w konsekwentne zwiększanie możliwości przewozu towarów koleją do portów morskich także w Gdańsku (prace zakończone w 2022 r.) oraz Szczecinie i Świnoujściu (zakończone zasadnicze prace budowlane) - przekazały PKP PLK. Ostatecznie na 2030 r. prognozuje się 2-krotny wzrost przepustowości na stacji Gdynia Port.

Źródło: PKP PLK

Zobacz poniżej zdjęcia nowej inwestycji kolejowej w Gdyni.

Stacja Gdynia Port
Stacja Gdynia PortDamian Strzemkowskimateriały prasowe
Tory do portu w Gdyni
Tory do portu w GdyniDamian Strzemkowskimateriały prasowe
Tory do portu w Gdyni
Tory do portu w GdyniDamian Strzemkowskimateriały prasowe
Tory do portu w Gdyni pod Estakadą Kwiatkowskiego
Tory do portu w Gdyni pod Estakadą KwiatkowskiegoDamian Strzemkowskimateriały prasowe
Pociągu towarowe na torach do portu w Gdyni
Pociągu towarowe na torach do portu w GdyniDamian Strzemkowskimateriały prasowe
Pociągi towarowe na torach do nabrzeży portu w Gdyni
Pociągi towarowe na torach do nabrzeży portu w GdyniDamian Strzemkowskimateriały prasowe
Wiadukt kolejowy na terenie stacji Gdynia Port
Wiadukt kolejowy na terenie stacji Gdynia PortDamian Strzemkowskimateriały prasowe

***

Bądź na bieżąco i zostań jednym z 90 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Geekweek na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!

Gamingowa transformacja
INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas