Polskie pociągi pojadą szybciej. PKP likwiduje wąskie gardła

Polskie pociągi jeżdżą zbyt wolno? Wiemy, że ma się to zmienić i w tym celu kolej planuje różne inwestycje. Wśród nich jest likwidacja obszarów w postaci tzw. wąskich gardeł. PKP zamierza jeszcze w tym roku usunąć 10 z nich. Natomiast kolejne mają zniknąć do 2026 r.

Polskie pociągi pojadą szybciej. PKP likwiduje wąskie gardła.
Polskie pociągi pojadą szybciej. PKP likwiduje wąskie gardła.CPKmateriały prasowe

Polska kolej nie jest na tak wysokim poziomie, jak w krajach Europy Zachodniej, ale ma to ulegać poprawie. Takie deklaracje wcześniej w tym roku złożył rząd Donalda Tuska, który planuje duże inwestycje obejmujące infrastrukturę dla pociągów. W planach jest także pozbywanie się wąskich gardeł.

Wybrane wąskie gardła mają zniknąć w Polsce do 2026 roku

Resort infrastruktury przekazał, że polska kolej ma sporo tzw. wąskich gardeł, które spowalniają pociągi i należy je zlikwidować. Utrudniają one przede wszystkim przewozy intermodalne, ale jest szansa, że problem zostanie rozwiązany w nieodległym czasie.

PKP PLK, które odpowiada za infrastrukturę kolejową w Polsce, zidentyfikowało dwa lata temu aż 783 wąskie gardła. Ponad 3/4 z nich były wynikiem problemów eksploatacyjnych. Usunięcie wszystkich z nich nie jest proste, ale już w 2022 r. zapowiedziano, że będą one sukcesywnie likwidowane.

Wiemy, że jeszcze w tym roku na polskich torach ma zniknąć 10 takich miejsc. Natomiast plan na kolejne dwa lata obejmuje likwidację kolejnych 10 wąskich gardeł występujących w sieci zarządzanej przez PKP PLK. Są to jednak zadania, które pochłaniają mnóstwo kosztów. 20 inwestycji prowadzonych w tym roku wyceniono na 595 mln złotych.

PKP PLK pozyskuje pieniądze z Funduszu Odbudowy w ramach KPO

Wiemy, że połowa środków związanych z inwestycjami pochodzi z własnej kieszeni. Natomiast reszta z dofinansowania w ramach Funduszu Odbudowy związanego z KPO. Inwestycje finansowane przez budżet państwa mają zostać ukończone do końca tego roku. Natomiast pozostałe osiem i dwie dodatkowe realizowane będą z pieniędzy pochodzących z KPO.

Warto dodać, że prace związane z poprawą infrastruktury różnią się od konkretnych miejsc. W części z nich wymagana jest zmiana torów na nowe, co pozwoli na rozwijanie przez pociągi większych prędkości. Natomiast w innych dochodzi elektryfikacja czy zmiany w systemie torowym.

Pociągi w Polsce coraz popularniejsze

W przypadku przewozów pasażerskich pociągi w Polsce cieszą się coraz większym zainteresowaniem i są często wybieranym środkiem przez podróżnych. Potwierdzają to m.in. rekordowe wyniki PKP Intercity czy dane udostępniane co jakiś czas przez Urząd Transportu Kolejowego.

"Wydarzenia": Pociągi gnały na siebie. O krok od tragediiPolsat News
INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas