Polskie pociągi pojadą szybciej. PKP likwiduje wąskie gardła
Polskie pociągi jeżdżą zbyt wolno? Wiemy, że ma się to zmienić i w tym celu kolej planuje różne inwestycje. Wśród nich jest likwidacja obszarów w postaci tzw. wąskich gardeł. PKP zamierza jeszcze w tym roku usunąć 10 z nich. Natomiast kolejne mają zniknąć do 2026 r.
Polska kolej nie jest na tak wysokim poziomie, jak w krajach Europy Zachodniej, ale ma to ulegać poprawie. Takie deklaracje wcześniej w tym roku złożył rząd Donalda Tuska, który planuje duże inwestycje obejmujące infrastrukturę dla pociągów. W planach jest także pozbywanie się wąskich gardeł.
Wybrane wąskie gardła mają zniknąć w Polsce do 2026 roku
Resort infrastruktury przekazał, że polska kolej ma sporo tzw. wąskich gardeł, które spowalniają pociągi i należy je zlikwidować. Utrudniają one przede wszystkim przewozy intermodalne, ale jest szansa, że problem zostanie rozwiązany w nieodległym czasie.
PKP PLK, które odpowiada za infrastrukturę kolejową w Polsce, zidentyfikowało dwa lata temu aż 783 wąskie gardła. Ponad 3/4 z nich były wynikiem problemów eksploatacyjnych. Usunięcie wszystkich z nich nie jest proste, ale już w 2022 r. zapowiedziano, że będą one sukcesywnie likwidowane.
Wiemy, że jeszcze w tym roku na polskich torach ma zniknąć 10 takich miejsc. Natomiast plan na kolejne dwa lata obejmuje likwidację kolejnych 10 wąskich gardeł występujących w sieci zarządzanej przez PKP PLK. Są to jednak zadania, które pochłaniają mnóstwo kosztów. 20 inwestycji prowadzonych w tym roku wyceniono na 595 mln złotych.
PKP PLK pozyskuje pieniądze z Funduszu Odbudowy w ramach KPO
Wiemy, że połowa środków związanych z inwestycjami pochodzi z własnej kieszeni. Natomiast reszta z dofinansowania w ramach Funduszu Odbudowy związanego z KPO. Inwestycje finansowane przez budżet państwa mają zostać ukończone do końca tego roku. Natomiast pozostałe osiem i dwie dodatkowe realizowane będą z pieniędzy pochodzących z KPO.
Warto dodać, że prace związane z poprawą infrastruktury różnią się od konkretnych miejsc. W części z nich wymagana jest zmiana torów na nowe, co pozwoli na rozwijanie przez pociągi większych prędkości. Natomiast w innych dochodzi elektryfikacja czy zmiany w systemie torowym.
Pociągi w Polsce coraz popularniejsze
W przypadku przewozów pasażerskich pociągi w Polsce cieszą się coraz większym zainteresowaniem i są często wybieranym środkiem przez podróżnych. Potwierdzają to m.in. rekordowe wyniki PKP Intercity czy dane udostępniane co jakiś czas przez Urząd Transportu Kolejowego.