Najdłuższy tunel kolejowy w Czechach. W Polsce takiego nie mamy
Czechy zbudują najdłuższy tunel kolejowy w kraju. Jego długość to blisko 5 kilometrów, a więc będzie on dłuższy od jakiegokolwiek tunelu dla pociągów w Polsce. Również od dopiero wierconego pod Pisarzową, który ma być krótszy od 4 kilometrów. Tunel Chotýčany jest jednym z dwóch, które zbuduje czeski Správa železnic.

W Polsce najdłuższy tunel kolejowy powstaje obecnie pod Pisarzową i jest to część dużej inwestycji PKP PLK o nazwie Podłęże - Piekiełko. Tymczasem Czesi planują zbudować jeszcze dłuższą konstrukcję tego typu dla pociągów. Projekt nabiera kształtów i jego realizacji podjął się Správa železnic, czyli tamtejszy zarządca infrastruktury kolejowej.
Tunel kolejowy Chotýčany będzie najdłuższym w Czechach
Tunel Chotýčany stanowi część dużego projektu o nazwie NemaŠe, który ma pozwolić m.in. na umożliwienie pociągom w Czechach jazdy z prędkością do 200 km/h. Jest to jedna z dwóch konstrukcji tego typu, która zostanie zbudowana przez Správa železnic.
Chotýčany jest większym z dwóch tuneli w ramach projektu NemaŠe. Jego planowana długość to 4775 metrów. Dla porównania ten drążony w Polsce pod Pisarzową ma być długi na niespełna 4 kilometry. To sprawi, że będzie to najdłuższy tunel kolejowy w Czechach. Obecnie tym tytułem może pochwalić się Ejpovický o długości 4150 metrów, który znajduje się na trasie Pilzno - Rokycany.
Drugi z tuneli w ramach projektu NemaŠe, to Hosín o długości 3120 metrów. Oba stanowią część inwestycji kolejowej w postaci 17-kilometrowego fragmentu Nemanice - Ševětín, który będzie elementem trasy z Pragi do Czeskich Budziejowic na południu kraju.
Czechy przeznaczą na budowę projektu NemaŠe mnóstwo pieniędzy
Szacuje się, że realizacja wszystkich zadań w ramach projektu NemaŠe przekroczy ponad 21 mld koron czeskich, czyli więcej niż 3,5 mld złotych. Pierwsze prace Správa železnic planuje rozpocząć w 2026 r. Oddanie trasy do użytku planowane jest na 2032 r.
Obecnie pociągi jeżdżące do Czeskich Budziejowic muszą pokonywać bardzo krętą trasę, co też znacząco wpływa na wolniejszy przejazd składów i wydłużony czas podróży. Dzięki nowej inwestycji ma on znacząco się skrócić. Ponadto będzie to pierwszy odcinek kolejowy u naszych południowych sąsiadów, gdzie pociągi mają osiągać prędkość 200 km/h.
Problem jednak w tym, że takich pociągów będzie niewiele. Na razie České dráhy zapowiedziały jedno połączenie z Pragi do Czeskich Budziejowic (i z powrotem), które będzie realizowane z wykorzystaniem Pendolino. Ponadto prędkość do 200 km/h ma być rozwijana tylko na dwóch odcinkach o łącznej długości około 23 kilometrów.