Brontozaur powrócił

Brontozaur dokonał właśnie wielkiego powrotu. Dinozaur ten, który odkryty został w roku 1879 stracił miano odrębnego gatunku w roku 1903 gdy grupa innych paleontologów stwierdziła, że był on po prostu przedstawicielem innego, wcześniej nazwanego gatunku - apatozaurem. Nowa analiza przywraca mu status nie tylko odrębnego gatunku, ale także rodzaju.

Brontozaur dokonał właśnie wielkiego powrotu. Dinozaur ten, który odkryty został w roku 1879 stracił miano odrębnego gatunku w roku 1903 gdy grupa innych paleontologów stwierdziła, że był on po prostu przedstawicielem innego, wcześniej nazwanego gatunku - apatozaurem. Nowa analiza przywraca mu status nie tylko odrębnego gatunku, ale także rodzaju.

Odkrywca brontozaura - Othniel Charles Marsh - na podstawie skamieniałego kręgosłupa i miednicy w roku 1879 zaklasyfikował brontozaura jako odrębny gatunek, lecz trzeba wziąć pod uwagę kontekst odkrycia - Marsh chciał bowiem bardzo wyprzedzić w ilości odkryć swego rywala - Edwarda Drinkera Cope'a. Naukowcy ci prowadzili ze sobą słynną "wojnę o kości" nie przebierając w środkach - często wykorzystując materiały wybuchowe aby przyspieszyć wykopaliska i uciekając się do innych nieuczciwych sztuczek.

Marsh z ponad 80 zidentyfikowanymi gatunkami wygrał tę wojnę, jednak brontozaur ją przegrał - inny zespół paleontologów w roku 1903 stwierdził, że dinozaur ten jest po prostu inny gatunkiem apatozaura i zmienił jego nazwę na Apatosaurus excelsus.

Portugalsko-brytyjskiemu zespołowi naukowców udało się jednak brontozaura przywrócić do życia jako osobny rodzaj i gatunek wykorzystując do tego nie tylko najnowsze znaleziska paleontologiczne, ale także metody komputerowych obliczeń statystycznych. Różnice pomiędzy szkieletami brontozaura i apatozaura okazały się na tyle duże, że nie było wątpliwości co do tego, że były to zupełnie różne zwierzęta.

Jak twierdzą sami autorzy nowego badania - jego wyniki nie są bezdyskusyjne i aby zakończyć wreszcie tak długi spór z pewnością przyda się ich potwierdzenie przez inny zespół.