Genom marihuany rozpracowany

Niewielka firma Medicinal Genomics opublikowała parę dni temu w sieci rozpracowany genom coraz popularniejszej w medycynie rośliny - konopi. Odkrycie to może doprowadzić do stworzenia człowieka, który poprzez konkretną akcję - na przykład potarcie nosa czy uszczypnięcie w ucho - będzie w swoim organizmie produkował THC.

Niewielka firma Medicinal Genomics opublikowała parę dni temu w sieci rozpracowany genom coraz popularniejszej w medycynie rośliny - konopi. Odkrycie to może doprowadzić do stworzenia człowieka, który poprzez konkretną akcję - na przykład potarcie nosa czy uszczypnięcie w ucho - będzie w swoim organizmie produkował THC.

Wszystko oczywiście, aby pomóc osobom cierpiącym z powodu raka czy też stwardnienia rozsianego, które już teraz w niektórych miejscach na świecie (na przykład w Stanach Zjednoczonych) mogą legalnie kupować i zażywać marihuanę, lub też tabletki zawierające czysty tetrahydrokanabinol (THC) oraz kanabidiol (CBD) - psychoaktywne substancje zawarte w konopiach, które także są niezwykle pomocne w walce z ciężkim do zniesienia bólem (noszą one nazwę Sativex i są produkowane przez brytyjską firmę farmaceutyczną GW Pharmaceuticals).

Naukowców interesuje w przypadku tej rośliny jednak nie tylko najsłynniejsze THC, lecz także ponad 60 innych substancji z grupy kannabinoidów, które są tworzone przez konopie, i których medyczne działanie nie jest do końca znane.

Badacze sądzą, że ich praca przyczyni się do odkrycia nowych zastosowań dla pozostałych związków z tej grupy, a także na stworzenie całego szeregu nowych odmian konopi.

Oczywiście dochodzą też do tego inne zastosowania, jeśli tylko technologia trafi w odpowiednie ręce.

Sekwencja genów konopi gatunku Cannabis sativa (w tym też Cannabis indica, który dawniej był wyodrębniany jako osobny gatunek) jest póki co "surowa" i wymaga żmudnego obrobienia zanim otrzymamy gotowy genom, który będzie można modyfikować i udoskonalać.

Tak przy okazji - laboratoria Medicinal Genomics, w których wykonywano badania znajdują się w Amsterdamie.

Jeśli ktoś posiada odpowiednią wiedzę oraz chęci może ściągnąć nieobrobioną sekwencję genów Cannabis sativa .