Mała gwiazda z wielką ciemną plamą

Astronomowie odkryli niezwykłą gwiazdę wielkości Jowisza, która posiada wielką ciemną plamę, identyczną jak największa planeta naszego Układu Słonecznego. Odkrycia i dalszych obserwacji dokonano przy pomocy Kosmicznego Teleskopu Keplera i Spitzera...

Astronomowie odkryli niezwykłą gwiazdę wielkości Jowisza, która posiada wielką ciemną plamę, identyczną jak największa planeta naszego Układu Słonecznego. Odkrycia i dalszych obserwacji dokonano przy pomocy Kosmicznego Teleskopu Kaplera i Spitzera.

Brązowy karzeł typu widmowego L został oznaczony jako W1906+40 i należy do chłodniejszych termicznie obiektów, gdyż najwyższą zanotowaną na nim temperaturą jest 2000 stopni Celsjusza. Wielka ciemna plama nie tylko przypomina jowiszową Wielką Czerwoną Plamę, ale również ma taką samą wielkość. W jej czeluści zmieściłyby się aż trzy nasze planety.

Według zebranych danych, tajemniczy wir, szalejący w okolicach jednego z biegunów gwiazdy, obiega ją w 9 godzin, a pojawił się tam przynajmniej 2 lata temu. Póki co, naukowcy nie wiedzą jak powstał, ale pewne jest, że obiekt ten ma bardzo gęstą atmosferę. Zobaczcie wizję artystyczną tego fascynującego astronomów obiektu, który ma za małą gęstość, by stać się prawdziwą gwiazdą.

Jeśli już jesteśmy przy temacie Jowisza, to musicie wiedzieć, że naukowcom udało się uwiecznić jego ruch obrotowy w jakości HD. Największa planeta naszego Układu Słonecznego, skrywa wiele tajemnic, które z biegiem czasu są odkrywane przez sondy kosmiczne.

Jednak planeta, która ma średnicę 11 razy większą od ziemskiej, nie nadaje się do zamieszkania. Jowisz jest planetą gazową, a to oznacza, że nie ma stałej powierzchni. Wypełnia go głównie wodór. Obraca się wokół własnej osi z olbrzymią prędkością 45 tysięcy kilometrów na godzinę, dlatego też doba trwa tam zaledwie 10 godzin.

Dzięki temu Jowisz jest najszybciej obracającą się planetą w Układzie Słonecznym. Gigant potrzebuje jednak aż 11 lat na to, aby obiec Słońce, mimo iż pędząc po orbicie w ciągu sekundy pokonuje dystans 13 km.

Jeden z najciekawszych elementów atmosfery Jowisza to tzw. Wielka Czerwona Plama, która panuje już od 350 lat. To cyklon, który wiruje przeciwnie do ruchu wskazówek zegara, czyli zachowuje się podobnie jak cyklony na północnej półkuli Ziemi, i potrzebuje około 6 dni na jeden pełny obrót.

Jednak jego rozmiary są nieporównywalne, gdyż jest długi na 25-40 tysięcy kilometrów i szeroki na 12-14 tysięcy kilometrów. Oznacza to, że mega burza na Jowiszu jest dwa, a nawet trzy razy większa niż cała Ziemia. Wiatr w jej wnętrzu potrafi przekraczać 500 km/h.