Najdziwniejsze zwierzę świata nieco bardziej "ziemskie"

Niesporczaki (Tardigrada) są najbardziej niezwykłymi zwierzętami na Ziemi, a każde kolejne odkrycie niosło wielkie zaskoczenie - dowiedzieliśmy się, że sobą one potwornie wytrzymałe na temperaturę, ciśnienie, promieniowanie, potrafią zmieniać swoje ciało w bioszkło, ale najnowsze badania przedstawiają je w nieco bardziej "ziemskim" świetle.

Niesporczaki (Tardigrada) są najbardziej niezwykłymi zwierzętami na Ziemi, a każde kolejne odkrycie niosło wielkie zaskoczenie - dowiedzieliśmy się, że sobą one potwornie wytrzymałe na temperaturę, ciśnienie, promieniowanie i potrafią zmieniać swoje ciało w bioszkło, ale najnowsze badania przedstawiają je w nieco bardziej "ziemskim" świetle.

Niesporczaki są maleńkimi bezkręgowcami, które są jednymi z najbardziej wytrzymałych organizmów na Ziemi. Potrafią one nie tylko przeżyć w otwartej przestrzeni kosmicznej lecz mogą także bytować w temperaturach zbliżonych do zera bezwzględnego i sięgających 150 stopni Celsjusza, znoszą ciśnienie do 6 tysięcy atmosfer i tysiąckrotnie większe dawki promieniowania niż jakikolwiek inny przedstawiciel królestwa zwierząt, a do tego potrafią przeżyć do 100 lat bez wody. To właśnie z tą zdolnością przetrwania związana jest umiejętność produkcji cząsteczek szkła - szkło to bowiem tworzone jest w ich organizmach aby utrzymać wszystkie białka i pozostałe cząsteczki organiczne w miejscu do czasu gdy niesporczak ponownie się nawodni i powróci do życia.

W zeszłym roku amerykańscy biolodzy przeprowadzili badanie genomu tego zwierzęcia i odkryli, że aż 17% jego genów jest obcego pochodzenia - zostały one nabyte w ramach poziomego transferu genów, w którym jeden organizm nabywa część DNA od drugiego bez reprodukcji. Było to naprawdę coś niezwykłego, bo na przykład dla naczelnych liczba ta wynosi zaledwie 0,5%, dlatego badania przeprowadzono ponownie i tym razem uzyskano wynik dużo bardziej racjonalny - według nich w ramach horyzontalnego transferu genów niesporczaki nabyły zaledwie 1-2% swoich genów.

Za poprzedni, rewelacyjny wynik odpowiadać może skażenie próbki bakteriami i innymi substancjami - łatwo może do tego dojść i bardzo trudno materiał obcy, będący skażeniem, odróżnić od właściwej próbki.