To największy taki statek na świecie. Chiny będą produkować gaz ziemny
Chiny pochwaliły się własnoręcznie zbudowaną pływającą platformą wydobywczą skroplonego gazu ziemnego (FLNG). To największy taki statek na świecie. Jednostka o długości 376 m, szerokości 60 m i ogromnej pojemności magazynowej została już oddana do użytku. NGUYA FLNG wypłynął już na wody Kongo, by wydobywać, skraplać na miejscu i eksportować ogromne ilości LNG. Jego rekordowe możliwości przerobowe to odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie Chin oraz szansa na ich większą niezależność.

Spis treści:
- NGUYA FLNG wypłynął na wody Kongo. To największy taki statek na świecie
- Mobilny statek zamiast gazociągu. Chiny będą przerabiać gigantyczne ilości gazu ziemnego
NGUYA FLNG wypłynął na wody Kongo. To największy taki statek na świecie
NGUYA FLNG to skonstruowany przez Chiny statek do produkcji skroplonego gazu ziemnego (ang. floating liquefied natural gas). To największy tego typu obiekt na świecie. Liczby robią wrażenie: 376 m długości, 60 m szerokości, 35 m głębokości, 180 tys. m3 pojemności magazynowej, 45 tys. m3 na płynny gaz ziemny (LPG) oraz zdolność do wytwarzania 2,4 mln ton LNG rocznie (10,76 mln m3 dziennie). Konstrukcja powstała w portowym mieście Nantong (prowincja Jiangsu) pod nadzorem Chińskiej Administracji Bezpieczeństwa Morskiego (CMSA).
Największy tego typu statek na świecie został już oddany do użytku. Rozpoczął służbę w dniu 26 sierpnia, odbijając od portu w Nantong i kierując się w stronę wybrzeża Demokratycznej Republiki Konga w Afryce. Tam też będzie produkował duże ilości skroplonego gazu ziemnego, którego Chiny do tej pory były największym światowym importerem. W tym roku państwo po raz pierwszy zmniejszyło import, m.in. szykując się do samodzielnego wydobycia. Chiny nie tylko zyskają większą niezależność w obszarze LNG, ale także mogą stać się liczącym się graczem na arenie międzynarodowej.
Mobilny statek zamiast gazociągu. Chiny będą przerabiać gigantyczne ilości gazu ziemnego
Z uwagi na rozmach tego projektu NGUYA FLNG musiał przejść rozległe testy bezpieczeństwa, które przeprowadziła CMSA. Również ceremonia wodowania była rekordowa dla Nantong. W sumie w operacji wzięło udział 14 holowników i statków patrolowych, 8 funkcjonariuszy i 3 drony. Konwój holowniczy osiągnął rekordową długość 740 metrów.
Jak przystało na Chiny, statek zbudowano wyjątkowo szybko. Od przyznania kontraktu do wodowania minęły zaledwie 33 miesiące. Uznawane jest to za rekord time-to-market (czasu wprowadzenia produktu na rynek) w całym sektorze. Jednostka będzie pracować w ramach drugiego etapu projektu Congo LNG. Cały projekt rozpoczął się w grudniu 2023 i jego celem jest zwiększenie produkcji skroplonego gazu ziemnego ze złóż morskich do 3 mln ton rocznie. W projekcie tym działa już bowiem statek Tango FLNG, który może produkować 600 tys. ton LNG rocznie i który wyeksportował do tej pory 12 ładunków.
Dzięki temu, że statki zorientowane na produkcję FLNG są w stanie skraplać gaz bezpośrednio na miejscu, a następnie transportować go drogą morską, nie jest konieczne budowanie drogich gazociągów. Platformy te są ponadto mobilne i mogą wydobywać gaz z naturalnych złóż w wielu miejscach na świecie.










