Największy przełom w metalurgii od lat

Koreańscy naukowcy z Pohang University of Science and Technology twierdzą, że udało im się dokonać największego przełomu w metalurgii od kilkudziesięciu lat - udało im się stworzyć stal, która jest potwornie wytrzymała i lekka niczym tytan, a przy tym dziesięciokrotnie od niego tańsza.

Koreańscy naukowcy z Pohang University of Science and Technology twierdzą, że udało im się dokonać największego przełomu w metalurgii od kilkudziesięciu lat - udało im się stworzyć stal, która jest potwornie wytrzymała i lekka niczym tytan, a przy tym dziesięciokrotnie od niego tańsza.

Koreańscy naukowcy z Pohang University of Science and Technology twierdzą, że udało im się dokonać największego przełomu w metalurgii od kilkudziesięciu lat - udało im się stworzyć stal, która jest potwornie wytrzymała i lekka niczym tytan, a przy tym dziesięciokrotnie od niego tańsza.

Nowy stop stali ma oferować taki stosunek wytrzymałości do wagi jak najlepsze stopy tytanu, a co więcej da się go tworzyć łatwo zarówno na małą skalę jak i na skalę przemysłową przy wykorzystaniu maszyn będących dziś w użyciu.

Już w latach 70 Rosjanie odkryli, że dodanie aluminium do stopu stali znacznie wzmacnia ten materiał i redukuje jego wagę, lecz jednocześnie stawał się on potwornie kruchy co skutecznie wykluczało go z użycia w większości przypadków. Stały za tym kryształy zwane B2 powstające gdy atomy żelaza i glinu łączyły się ze sobą, a Koreańczycy wymyślili, że odpowiednie ich ułożenie wewnątrz stopu pozwoli zachować większość właściwości super-stali, ale zmniejszy to jej kruchość.

Reklama

Przez długie lata koreańscy badacze dopracowywali technologię obróbki cieplnej stali i ostatnio udało im się uzyskać przełom - odkryli oni, że dodanie niklu do stopu zwiększa temperaturę, w której formują się kryształy B2 co pozwoliło dokładniej kontrolować ich położenie wewnątrz stopu. Na razie jest jednak problem - w przypadku ich procesu nie da się używać krzemianu, który jest obecnie wykorzystywany do zabezpieczania stali przed oksydacją i zanieczyszczeniami z odlewni - wchodzi on po prostu w reakcję ze stygnącym aluminium wobec czego właściwości końcowego produktu są zaburzane.

Jeśli jednak uda się ów problem przeskoczyć to dzięki swojej niewielkiej wadze nowy materiał może być hitem wśród producentów samochodów i samolotów, a także w budownictwie.

Źródło:

Geekweek
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy