NASA ostrzega przed gromami dźwiękowymi

NASA ostrzega przed głośnymi gromami dźwiękowymi tworzonymi przez obiekty poruszające się z prędkością naddźwiękową. Agencja prowadzi intensywne prace nad budową samolotu pasażerskiego przyszłości i następcy słynnego Concorde'a, który byłby...

NASA ostrzega przed głośnymi gromami dźwiękowymi tworzonymi przez obiekty poruszające się z prędkością naddźwiękową. Agencja prowadzi intensywne prace nad budową samolotu pasażerskiego przyszłości i następcy słynnego Concorde'a, który byłby niezwykle cichy i oferowałby superszybkie podróże pomiędzy największymi metropoliami świata ().

Nowy samolot ma generować hałas nie większy niż 65 dBa. Sprawi to, że mieszkańcy osiedli leżących blisko lotnisk, na których będzie pojawiał się nowy naddźwiękowiec, nie będą narzekali na głośne przeloty tej maszyny.

Przypomnijmy, że rezygnacja z Concorde'ów była skutkiem nie tylko katastrofy lotu Air France 4590 z 25 lipca 2000, ale również zbyt dużych kosztów utrzymania maszyn, a przede wszystkim potwornego hałasu przez nie generowanego w trakcie startu, lądowania i lotu.

Obszar narażony na głośne gromy dźwiękowe. Fot. NASA.

NASA zamierza więc przeprowadzić serię testów. Pozwolą one naukowcom lepiej zrozumieć istotę gromu dźwiękowego. Eksperymenty odbędą się w sierpniu i na początku września w różnych warunkach atmosferycznych, a w trakcie nich myśliwiec F-18 przeleci kilkadziesiąt razy nad słynnym Przylądkiem Canaveral na Florydzie, skąd startują rakiety z misjami kosmicznymi.

W eksperymentach będą uczestniczyły specjalne szybowce wyposażone w systemy czujników. Agencja ostrzega mieszkańców i pracowników przedsiębiorstw funkcjonujących w okolicy przed gromami dźwiękowymi, które będą dochodziły co jakiś czas z atmosfery.

Pierwszy nowoczesny samolot pasażerski XXI wieku powstaje w ramach programu New Aviation Horizons i budowany jest przez inżynierów z NASA oraz Lockheed Martina. Według obecnych planów, maszyna ma pojawić się na niebie już w 2021 roku.

Źródło: / Fot. NASA

Geekweek
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas