Światowe biura walczą o projekt nowego terminala Katowice Airport
Katowice Airport szykuje największą inwestycję w swojej historii. O projekt nowego terminala pasażerskiego za miliard złotych walczy sześć światowej sławy pracowni architektonicznych, w tym Foster + Partners i Zaha Hadid Architects. Kto zaprojektuje port, który ma obsługiwać 10 mln pasażerów rocznie?

Największa inwestycja w historii Katowice Airport wchodzi w decydującą fazę. Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA prowadzi przetarg na projekt nowego terminala pasażerskiego w Pyrzowicach. W grze o kontrakt wart miliard złotych znalazły się pracownie z najwyższej półki. Od legendarnych Foster + Partners po Zaha Hadid Architects. Kto nada kształt lotnisku, które ma obsłużyć 10 milionów pasażerów rocznie?
Lotnisko w Katowicach. Terminal na miarę XXI wieku
Nowy terminal Katowice Airport to przedsięwzięcie, które ma zmienić oblicze śląskiego lotniska. Zgodnie z planami będzie w stanie obsłużyć nawet 10 milionów pasażerów rocznie, z opcją rozbudowy do 15 milionów. To więcej niż obecne potrzeby, ale prognozy pokazują, że w 2026 roku lotnisko obsłuży 7,5 mln pasażerów, a w 2030 przekroczy próg 10 mln. Projekt przewiduje nie tylko hale odlotów i przylotów, ale także rękawy pasażerskie, nową płytę postojową, przebudowane drogi kołowania i usunięcie kolidujących obiektów.
Od strony frontowej terminal zostanie połączony z centrum przesiadkowym i stacją kolejową tunelem długości około 270 metrów. Powstanie też nowy układ drogowy, parkingi i strefa kiss & fly. To rozwiązania, które mają w praktyce zintegrować trzy środki transportu - lotniczy, kolejowy i drogowy. W dalszej perspektywie planowana jest budowa centrum kongresowego oraz wielopoziomowego parkingu.
Foster+Partners, Zaha Hadid i konkurenci
W trybie dialogu konkurencyjnego zakwalifikowano sześć podmiotów: Foster + Partners, Estudio Lamela, Zaha Hadid Architects w konsorcjum z JSK Architekci, Artelia, One Works oraz PIG Architekci. To zestawienie, które samo w sobie robi wrażenie. Foster + Partners to autorzy ikonicznych projektów lotnisk w Pekinie czy Hongkongu i najbliższy nam - Centralny Port Komunikacyjny, Zaha Hadid Architects zrewolucjonizowali myślenie o przestrzeni publicznej (prawie mieliśmy ich projekt w Warszawie), a Estudio Lamela ma na koncie m.in. modernizację portu w Madrycie-Barajas.
Teraz te biura stają do rywalizacji o projekt w Pyrzowicach. Jak podkreśla GTL, zakwalifikowani wykonawcy zostaną zaproszeni do negocjacyjnej części dialogu konkurencyjnego. Procedura zakończy się wyborem projektanta i podpisaniem umowy w połowie 2026 roku. W praktyce oznacza to, że na ostateczną wizję terminalu poczekamy jeszcze dwa lata.
Źródło: propertydesign.pl