Projekt CPK gotowy, pokazujemy wszystkie wizualizacje. Jest termin oddania

Konsorcjum architektoniczne, pełniące rolę master architekta, przekazało spółce CPK projekt budowlany nowego lotniska, dworca kolejowego i węzła przesiadkowego transportu publicznego. Odbiory projektu budowlanego powinny zakończyć się jeszcze w tym roku. Znamy także datę otwarcia pierwszego etapu lotniska.

W etapie pierwszym ma powstać pirs północny (po prawej) i pirsy centralne. Termin budowy pirsu południowego zależy od prognoz ruchu
W etapie pierwszym ma powstać pirs północny (po prawej) i pirsy centralne. Termin budowy pirsu południowego zależy od prognoz ruchuFoster + Partnersmateriały prasowe
Projekt budowlany portu jest gotowy, prace projektowe są na finiszu, wyraźnie przyśpieszamy.
Mówi Dariusz Klimczak, minister infrastruktury
To kolejny kamień milowy w drodze do celu, którym jest budowa i uruchomienie nowego lotniska. Ta inwestycja to impuls do dalszego rozwoju gospodarczego Polski, a jednocześnie umocnienia pozycji rynkowej narodowego przewoźnika PLL LOT.
Dodaje Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK

Jak będzie wyglądało lotnisko? Zobacz wizualizacje

W skład konsorcjum master architekta CPK wchodzą wybrane w przetargu biura Foster + Partners i Biuro Happold wraz z 30 innymi firmami z różnych branż (m.in. NACO, Kuryłowicz & Associates i Cundall). Jak przekazano w komunikacie, łącznie w pracach master architekta lotniska i dworca brało udział niemal 500 projektantów.

Zgodnie z zapowiedziami konsekwentnie realizujemy kolejne kroki w ramach przygotowań do budowy nowego lotniska. Otrzymaliśmy od projektanta dokumentację budowlaną, w skład której wchodzi m.in. ok. 6.250 rysunków projektowych i ponad 50 raportów. W tej chwili trwa drobiazgowa weryfikacja dokumentacji.
Mówi dr Filip Czernicki, prezes spółki CPK

Cały budynek terminalu pasażerskiego został zaprojektowany do obsługi pasażerów na trzech poziomach.

Wizualizacja terminala głównego
Wizualizacja terminala głównegoFoster + Partnersmateriały prasowe
  • Poziom +2: odprawa biletowo-bagażowa, kontrola bezpieczeństwa, przyloty i odloty strefa Schengen, część przylotów Non-Schengen,
  • Poziom +1: przyloty i odloty strefa Non-Schengen, centra transferowe, kontrola dokumentów,
  • Poziom 0: bramki autobusowe Schengen i Non-Schengen, hala odbioru bagażu, hala przylotów.
Posiom 2 terminala głównego
Posiom 2 terminala głównegoFoster + Partnersmateriały prasowe

Łączna powierzchnia obiektu wynosi ok. 450 tys. mkw. Budynek główny zostanie połączony pirsami (przedłużeniami hali głównej terminalu lotniczego), z których pasażerowi będą mogli dotrzeć bezpośrednio do samolotów. Pierwszy etap zakłada obsługę ok. 11 tys. pasażerów na godzinę na 140 stanowiskach odprawy biletowo- bagażowej. Jeśli liczba pasażerów będzie się zwiększała, na pozostałej, rezerwowej przestrzeni będzie istniała możliwość montażu kolejnej wyspy check-in zwiększając liczbę stanowisk o kolejne 30.

Nowy projekt różni się od pierwotnej koncepcji z 2023 r.

Ko projektu koncepcyjnego z III etapu, który zakończył się w lipcu 2023 r., postanowiono wprowadzić kilka optymalizacji, które mają poprawić wygodę podróżnym i zmniejszyć koszt realizacji. Mowa m.in. o skróceniu pirsów o ok. 100 metrów, co ma ograniczyć dystans do przejścia i ułatwić przesiadki. Zmieniona została także konstrukcja dachu terminala oraz dworców: kolejowego i autobusowego. Chodzi o zastosowanie materiału o ciepłym charakterze, co poprawi estetykę. Zmniejszono również liczbę świetlików dachowych i zmieniono ich lokalizację.

Stanowiska autobusów dalekobieżnych. Poczekalnia połączona z budynkiem dworca kolejowego.
Stanowiska autobusów dalekobieżnych. Poczekalnia połączona z budynkiem dworca kolejowego.Foster + Partnersmateriały prasowe

Zamiast dachu przewieszonego nad frontem terminala będzie arkada oparta na słupach, co ma lepiej zabezpieczyć wejście w sytuacji niekorzystnych warunków atmosferycznych, ale też zmniejszyć ilość stali potrzebnej do wykonania konstrukcji.

W projekcie prowadzono kilka zmian
W projekcie prowadzono kilka zmianFoster + Partnersmateriały prasowe

Kolejna zmiana zaszła też na dworcu - poczekalnia dla autobusów dalekobieżnych jest bezpośrednio połączona z budynkiem dworca kolejowego, co ułatwi przemieszczanie się pasażerów.

Inwestycja CPK to absolutnie wyjątkowa okazja do zaprojektowania od podstaw całkowicie nowego portu lotniczego. Naszym celem było stworzenie dostępnej, intuicyjnej i czytelnej dla pasażerów infrastruktury, która zapewni komfort, krótkie przesiadki i pozytywne wrażenia z podróży. Nasz projekt koncentruje się na pasażerach i ich potrzebach.
Podkreślił Grant Brooker, head of studio w Foster + Partners

W pierwszym etapie Lotnisko CPK będzie miało przepustowość 34 mln pasażerów rocznie (dla porównania Lotnisko Chopina w 2023 r. obsłużyło 18,5 mln pasażerów). Według założeń inwestora nawet połowa będzie dojeżdżała pociągiem, a 40 proc. będzie pasażerami transferowymi, tj. przesiadającymi się do innych samolotów. W Pierwszej fazie dostępnych będzie 27 stanowisk dla samolotów wąskokadłubowych i 23 stanowiska dla samolotów szerokokadłubowych (przy czym 18 z nich będzie elastycznych, co oznacza możliwość ustawienia dwóch samolotów wąskokadłubowych w miejsce jednego szerokokadłubowego).

Źródło: Centralny Port Komunikacyjny

Centralny Port Komunikacyjny
Centralny Port KomunikacyjnyFoster + Partnersmateriały prasowe
Dworzec kolejowy CPK
Dworzec kolejowy CPKFoster + Partnersmateriały prasowe
Dworzec kolejowy CPK (peron)
Dworzec kolejowy CPK (peron)Foster + Partnersmateriały prasowe
HUB CPK
HUB CPKFoster + Partnersmateriały prasowe
Centralny Port Komunikacyjny nocą
Centralny Port Komunikacyjny nocąFoster + Partnersmateriały prasowe
Centralny Port Komunikacyny
Centralny Port KomunikacynyFoster + Partnersmateriały prasowe
Centralny Port Komunikacyjny
Centralny Port KomunikacyjnyFoster + Partnersmateriały prasowe
Centralny Port Komunikacyjny
Centralny Port KomunikacyjnyFoster + Partnersmateriały prasowe
Centralny Port Komunikacyjny
Centralny Port KomunikacyjnyFoster + Partnersmateriały prasowe
Centralny Port Komunikacyjny
Centralny Port KomunikacyjnyFoster + Partnersmateriały prasowe
Centralny Port Komunikacyjny
Centralny Port KomunikacyjnyFoster + Partnersmateriały prasowe
Miłość unosi się w powietrzu, czyli o… godach tarantuli© 2024 Associated Press
INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas