Projekt CPK gotowy, pokazujemy wszystkie wizualizacje. Jest termin oddania

Konsorcjum architektoniczne, pełniące rolę master architekta, przekazało spółce CPK projekt budowlany nowego lotniska, dworca kolejowego i węzła przesiadkowego transportu publicznego. Odbiory projektu budowlanego powinny zakończyć się jeszcze w tym roku. Znamy także datę otwarcia pierwszego etapu lotniska.


Centralny Port Komunikacyjny już od dłuższego czasu wzbudza wiele emocji i rozpala do czerwoności rozmowy na temat rzeczywistej potrzeby tak dużego obiektu na terenie Polski. Niemniej jednak prace trwają. Budowa ma ruszyć w 2026 r., a otwarcie zaplanowano na 2032 r. Konsorcjum architektoniczne, pełniące rolę master architekta, przekazało niedawno spółce CPK projekt budowlany nowego lotniska, dworca kolejowego i węzła przesiadkowego transportu publicznego. Ruszyły też odbiory projektu budowlanego, które powinny się skończyć jeszcze w tym roku. 

Jak będzie wyglądało lotnisko? Zobacz wizualizacje

W skład konsorcjum master architekta CPK wchodzą wybrane w przetargu biura Foster + Partners i Biuro Happold wraz z 30 innymi firmami z różnych branż (m.in. NACO, Kuryłowicz & Associates i Cundall). Jak przekazano w komunikacie, łącznie w pracach master architekta lotniska i dworca brało udział niemal 500 projektantów.

Reklama

Cały budynek terminalu pasażerskiego został zaprojektowany do obsługi pasażerów na trzech poziomach.

  • Poziom +2: odprawa biletowo-bagażowa, kontrola bezpieczeństwa, przyloty i odloty strefa Schengen, część przylotów Non-Schengen,
  • Poziom +1: przyloty i odloty strefa Non-Schengen, centra transferowe, kontrola dokumentów,
  • Poziom 0: bramki autobusowe Schengen i Non-Schengen, hala odbioru bagażu, hala przylotów.

Łączna powierzchnia obiektu wynosi ok. 450 tys. mkw. Budynek główny zostanie połączony pirsami (przedłużeniami hali głównej terminalu lotniczego), z których pasażerowi będą mogli dotrzeć bezpośrednio do samolotów. Pierwszy etap zakłada obsługę ok. 11 tys. pasażerów na godzinę na 140 stanowiskach odprawy biletowo- bagażowej. Jeśli liczba pasażerów będzie się zwiększała, na pozostałej, rezerwowej przestrzeni będzie istniała możliwość montażu kolejnej wyspy check-in zwiększając liczbę stanowisk o kolejne 30.

Nowy projekt różni się od pierwotnej koncepcji z 2023 r.

Ko projektu koncepcyjnego z III etapu, który zakończył się w lipcu 2023 r., postanowiono wprowadzić kilka optymalizacji, które mają poprawić wygodę podróżnym i zmniejszyć koszt realizacji. Mowa m.in. o skróceniu pirsów o ok. 100 metrów, co ma ograniczyć dystans do przejścia i ułatwić przesiadki. Zmieniona została także konstrukcja dachu terminala oraz dworców: kolejowego i autobusowego. Chodzi o zastosowanie materiału o ciepłym charakterze, co poprawi estetykę. Zmniejszono również liczbę świetlików dachowych i zmieniono ich lokalizację.

Zamiast dachu przewieszonego nad frontem terminala będzie arkada oparta na słupach, co ma lepiej zabezpieczyć wejście w sytuacji niekorzystnych warunków atmosferycznych, ale też zmniejszyć ilość stali potrzebnej do wykonania konstrukcji.

Kolejna zmiana zaszła też na dworcu - poczekalnia dla autobusów dalekobieżnych jest bezpośrednio połączona z budynkiem dworca kolejowego, co ułatwi przemieszczanie się pasażerów.

W pierwszym etapie Lotnisko CPK będzie miało przepustowość 34 mln pasażerów rocznie (dla porównania Lotnisko Chopina w 2023 r. obsłużyło 18,5 mln pasażerów). Według założeń inwestora nawet połowa będzie dojeżdżała pociągiem, a 40 proc. będzie pasażerami transferowymi, tj. przesiadającymi się do innych samolotów. W Pierwszej fazie dostępnych będzie 27 stanowisk dla samolotów wąskokadłubowych i 23 stanowiska dla samolotów szerokokadłubowych (przy czym 18 z nich będzie elastycznych, co oznacza możliwość ustawienia dwóch samolotów wąskokadłubowych w miejsce jednego szerokokadłubowego).

Źródło: Centralny Port Komunikacyjny

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: CPK | lotnisko | Architektura
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy