Wielka przebudowa na krakowskim lotnisku. Powstaje nowa strefa
Port lotniczy Kraków-Balice szykuje sporą przebudowę jednego ze swoich budynków. Kraków Airport podpisał dziś (25.07) z Mostostalem Warszawa umowę na przebudowę budynku terminala cargo. Ma tam powstać nowa strefa Pre-Boarding Zone Non Schengen. Co to dokładnie znaczy i kiedy zmodernizowana przestrzeń zostanie oddana do użytku?

Spis treści:
Pre-Boarding Zone na krakowskim lotnisku. Kiedy nowa strefa poczekalni?
Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków-Balice zapowiada częściową rozbiórkę starego budynku terminala cargo, a następnie reorganizację i nową aranżację wnętrz na potrzeby Pre-Boarding Zone Non Schengen, czyli strefy oczekiwania przed wejściem na pokład.
Strefa tymczasowych poczekalni przedodlotowych ma zostać wyposażona w sześć dodatkowych gate'ów, łącznik z terminalem pasażerskim na poziomie pierwszego piętra, zmodernizowane instalacje wewnętrzne dostosowane do potrzeb obiektu oraz dwie nowe klatki schodowe umożliwiające przejście z górnych pięter na poziom terenu.
Planowana jest też modernizacja otoczenia budynku, nazywanego przedpolem. Ma być ono dostosowane do potrzeb użytkowych strefy oczekiwania i zapewniać pasażerom wygodę oraz bezpieczeństwo. Inwestycja opiewa na 28,6 mln zł brutto i stanowi pierwszy etap modernizacji krakowskiego lotniska. Termin realizacji ustalono na 9 miesięcy od podpisania umowy, a więc maksymalnie na 25 kwietnia 2026.
To już kolejna inwestycja realizowana przez Mostostal Warszawa dla lotniska w Balicach. "Prace będziemy prowadzić w wymagających warunkach na terenie czynnego lotniska, gdzie kluczowe jest zachowanie ciągłości operacyjnej i bezpieczeństwa pasażerów. To zadanie wymaga doskonałej organizacji, precyzyjnej koordynacji i nierzadko pracy w godzinach nocnych" - powiedział Maciej Sasak, Dyrektor Obszaru Wschodniego Mostostal Warszawa S.A.
Co jeszcze planuje Kraków Airport w ramach modernizacji?
"W kolejnych latach planujemy rozbudowę terminala pasażerskiego zarówno od strony zachodniej, jak i wschodniej. Naszym celem jest zakończenie prac do 2031 roku i osiągnięcie przepustowości na poziomie 19 milionów pasażerów rocznie" - zapowiada Łukasz Strutyński, prezes zarządu Kraków Airport.
Port lotniczy Kraków-Balice rośnie jak na drożdżach. W 2025 roku lotnisko obsłużyło w ciągu 6 miesięcy ponad 6 mln pasażerów, czyli o ponad 950 tysięcy więcej niż rok wcześniej. Jedynie w czerwcu ruch w Balicach wzrósł o 18% rok do roku, a z lotniska skorzystało 1.182.387 podróżnych.
Lotnisko w Balicach pobiło rekord pasażerów w ciągu jednego dnia. 30 czerwca 2025 przez Balice przewinęło się 45.261 podróżnych. Kraków Airport dodało, że czas oczekiwania na kontrolę bezpieczeństwa wyniósł poniżej 17 minut. Siatka połączeń lotniska Kraków-Balice wzbogaciła się ponadto ostatnio o Genuę i Rijad.