Krakowskie lotnisko będzie miało nowy terminal. Obsłuży 12 mln pasażerów

Pod koniec grudnia udziałowcy spółki Międzynarodowego Portu Lotniczego im. Jana Pawła II Kraków-Balice wyrazili zgodę na realizację rozbudowy terminala pasażerskiego. Inwestycja jest konieczna ze względu na ograniczoną przepustowość obecnego, który został oddany w 2016 roku.

Lotnisko Kraków-Balice będzie miało nowy terminal
Lotnisko Kraków-Balice będzie miało nowy terminalKraków Airportmateriały prasowe

Lotnisko Kraków-Balice ma ambitne plany. W połowie grudnia przyjęto 9-milionowego pasażera i już wówczas informowano, że w 2024 roku liczba ta ma przekroczyć 10 milionów. Jednak z obecnym rozmiarem lotniska, którego przepustowość wynosi 8 milionów pasażerów rocznie (w szczytowych godzinach obsługiwanych jest 1,8 tys. pasażerów), założenia te są trudne do spełnienia. To oznacza, że konieczna jest jego rozbudowa.

- Przepustowość obecnego terminala pasażerskiego, oddanego do użytkowania po rozbudowie w grudniu 2016 roku jest już niewystarczająca, aby obsłużyć tak intensywnie wzrastający ruch. Dysponując decyzją  o zezwoleniu na realizację inwestycji w zakresie lotniska użytku publicznego na budowę i rozbudowę nowego terminala pasażerskiego oraz zgody właścicieli rozpoczynamy proces wyłonienia generalnego wykonawcy robót budowlanych i ruszamy z rozbudową. Przed nami wiele miesięcy prac budowlanych - powiedział Radosław Włoszek, prezes Kraków Airport.

Inwestycja jest konieczna ze względu na ograniczoną przepustowość obecnego terminalu, który został oddany w 2016 rokuKraków Airportmateriały prasowe

Kraków: Lotnisko rozrasta się, przyjmie 12 milionów pasażerów

Jak informuje lotnisko na swojej stronie internetowej, po rozbudowie terminal pasażerski ma być zdolny do obsługi ruchu na poziomie 12 milionów pasażerów rocznie, a w szczytowych godzinach 3,2 tys. pasażerów. Ze względu na ograniczony teren inwestycyjny i konieczność znalezienia miejsca na nowe powierzchnie (takie jak choćby parking), a także ciągłą pracę portu lotniczego, rozbudowa obiektu ma być prowadzona etapowo, w dwóch kierunkach (wschodnim i zachodnim) wraz z przebudową części istniejącej.

W szczytowych godzinach terminal będzie obsługiwał 3,2 tys. podróżnychKraków Airportmateriały prasowe

- Obecnie zakończyliśmy rozbudowę płaszczyzny postojowej dla samolotów w części zachodniej, dzięki której już na najbliższy sezon letni port będzie dysponował dodatkowymi 15 stanowiskami postojowymi. W trakcie realizacji są inwestycje budowy nowego budynku Cargo oraz budowa nowej stacji energetycznej ST10-bis. To inwestycje bardzo istotne, aby móc myśleć o rozbudowie terminala pasażerskiego - informuje Kraków Airport.

Terminal pasażerski ma urosnąć z 54 tys. mkw do 111 tys. mkw. - Na lotnisku dojdzie do prawdziwej rewolucji. Kontrola pasażerska będzie odbywać się na parterze, a nie na pierwszym piętrze, które w całości oddamy osobom oczekującym na odlot samolotów - mówił w 2021 roku Radosław Włoszek, prezes Kraków Aiport.

Nie tylko terminal. Będzie też nowa droga startowa

- Jedną z kluczowych  inwestycji zaplanowanych w Planie Generalnym lotniska pozostaje procedowana obecnie w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska decyzja na budowę nowej drogi startowej, do której stosowne dokumenty złożyliśmy we wrześniu 2023 r. - Informował prezes małopolskiego lotniska.

Teraz port czeka na decyzję. Budowa nowej drogi startowej ma odbywać się bez zakłócania pracy lotniska. Wszystkie prace będą toczyły się przy startujących i lądujących samolotach, oraz oczekujących pasażerach. Przy tej okazji ma zostać również wdrożony nowoczesny system naprowadzania samolotów, który umożliwi prowadzenie operacji lotniczych w warunkach ograniczonej widzialności.

Cyfrowy świat nam zagraża. Warto postawić na bezpieczeństwoInteria.plINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas