Niewidzialne graffiti w Angkor Wat

Angkor Wat jest najbardziej znaną i najważniejszą świątynią (początkowo hinduistyczną, a od XIII wieku po dziś dzień - buddyjską) kompleksu Angkor w Kambodży, którą wiele osób (całkiem słusznie) uważa za cud świata. Ostatnio naukowcy, używając technik opracowanych na potrzeby marsjańskiego łazika Opportunity, odkryli, że jest ona pokryta niewidzialnym graffiti.

Angkor Wat jest najbardziej znaną i najważniejszą świątynią (początkowo hinduistyczną, a od XIII wieku po dziś dzień - buddyjską) kompleksu Angkor w Kambodży, którą wiele osób (całkiem słusznie) uważa za cud świata. Ostatnio naukowcy, używając technik opracowanych na potrzeby marsjańskiego łazika Opportunity, odkryli, że jest ona pokryta niewidzialnym graffiti.

Angkor Wat jest najbardziej znaną i najważniejszą świątynią (początkowo hinduistyczną, a od XIII wieku po dziś dzień - buddyjską) kompleksu Angkor w Kambodży, którą wiele osób (całkiem słusznie) uważa za cud świata. Ostatnio naukowcy, używając technik opracowanych na potrzeby marsjańskiego łazika Opportunity, odkryli, że jest ona pokryta niewidzialnym graffiti.

Świątynia ta znana jest między innymi ze swoich przepięknych płaskorzeźb - niektóre ciągną się niemal na kilometr - jednak archeolodzy uważają, że w przeszłości część świątyni mogła być pomalowana, lecz nie odnawiane malowidła z czasem po prostu się starły.

Reklama

Hipoteza ta została ostatnio potwierdzona gdy dostrzeżono ślady czerwonego i czarnego barwnika na jej ścianach. Wykonano dokładne cyfrowe fotografie tych śladów i przy użyciu oprogramowania opracowanego przez NASA dla łazika Opportunity, które oryginalnie służyło do podkreślania niewielkich różnic w kolorze na zdjęciach marsjańskiego krajobrazu, odkryto prawdziwe malowidła.

Znaleziono ponad 200 obrazów przedstawiających nie tylko bóstwa, lecz także budynki, zwierzęta czy łodzie. Rozmieszczenie tych malunków świadczy o tym, że raczej ich autorami nie są budowniczowie świątyni lecz średniowieczni graficiarze, którzy tworzyli swoje dzieła gdy świątynia została po raz pierwszy porzucona w roku 1431.

Część malowideł może jednak pochodzić z okresu gdy budowla w XIII wieku zmieniała swoje przeznaczenie ze świątyni hinduistycznej w buddyjską, a dokładniejsza ich analiza może odkryć przed nami tę bardzo ciekawą część historii obiektu.

Źródło:

Geekweek
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy