Spalinowy recykling

W poszukiwaniu sposobów na zmniejszenie zużycia paliwa przez samochody, amerykańscy naukowcy i konstruktorzy skupili się nad ciekawym zagadnieniem. Postanowili zbadać możliwość wykorzystania energii cieplnej powstającej przy pracy silnika, którą do tej pory bezpowrotnie tracono wraz ze spalinami.

W poszukiwaniu sposobów na zmniejszenie zużycia paliwa przez samochody, amerykańscy naukowcy i konstruktorzy skupili się nad ciekawym zagadnieniem. Postanowili zbadać możliwość wykorzystania energii cieplnej powstającej przy pracy silnika, którą do tej pory bezpowrotnie tracono wraz ze spalinami.

W poszukiwaniu sposobów na zmniejszenie zużycia paliwa przez samochody, amerykańscy naukowcy i konstruktorzy skupili się nad ciekawym zagadnieniem. Postanowili zbadać możliwość wykorzystania energii cieplnej powstającej przy pracy silnika, którą do tej pory bezpowrotnie tracono wraz ze spalinami.

Dotychczas spaliny były używane jedynie do zasilania turbosprężarek. Teraz dzięki badaniom dotowanym przez Departament Energii Stanów Zjednoczonych ciepło wydalane z samochodu przez układ wydechowy może zostać powtórnie wykorzystane.

Jeden z pomysłów zakłada zastosowanie zaawansowanych materiałów termoelektrycznych. Przy wykorzystaniu ciepła spalin powstawałaby energia elektryczna, która wspomagałaby instalację elektryczną samochodu. Pozwoliłoby to zmniejszyć obciążenie alternatora, zwłaszcza podczas jazdy w warunkach miejskich, a co za tym idzie ograniczyć zużycie paliwa nawet o 15-20%.

Reklama

Największą przeszkodą dla zastosowania tej technologii jest wysoka cena materiałów termoelektrycznych. Jednak walka o ograniczenie emisji spalin, może wkrótce sprawić że tego typu rozwiązania staną się opłacalne.

Szacuje się, że podczas pracy silnika tłokowego bezpowrotnie traci się około 70% energii pochodzącej ze spalania paliw.

Geekweek
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy