Sprzęt jakim dysponuje Rosja – Mi-28 odpowiednik Apache
Mi-28 to dwumiejscowy śmigłowiec szturmowy w układzie tandem, oznaczony przez NATO symbolem Havoc. Maszyna powstała jako odpowiednik amerykańskiego śmigłowca Apache, głównym jego przeznaczeniem jest niszczenie czołgów.
Mi-28 to dwumiejscowy śmigłowiec szturmowy w układzie tandem, oznaczony przez NATO symbolem Havoc. Maszyna powstała jako odpowiednik amerykańskiego śmigłowca Apache, głównym jego przeznaczeniem jest niszczenie czołgów.
Dzieje Mi-28 to rywalizacja z konkurencyjną maszyną Kamowa Ka-50. Początkowo Mi wychodził z niej jako przegrany, jednak po modyfikacjach i wprowadzeniu nowych rozwiązań konstrukcyjnych, stał się ostatecznie podstawową maszyną tego typu, latającą w barwach sił powietrznych Rosji.
Prototyp Mi-28 wykonał pierwszy lot w 1982. W 1984 lotnictwo Związku Radzieckiego na podstawowy śmigłowiec przeciwpancerny wybrało konkurencyjną konstrukcję Kamowa Ka-50. Prace nad Mi-28 kontynuowano, jednak ich natężenie wyraźnie osłabło. W 1988 podjęto decyzję o rozpoczęciu produkcji w zakładach Rosvertol w Rostowie nad Donem. W styczniu 1988 pierwszy lot wykonał prototyp wersji Mi-28A. Otrzymał on mocniejsze silniki i tylne śmigło w układzie „X”. W 1993 po wyprodukowaniu drugiego prototypu program Mi-28A został anulowany. O porażce przesądził brak możliwości odbywania lotów bojowych w nocy. Ka-50 znowu okazał się zwycięzcą. Jego dominację udało się przełamać dopiero w 1996 roku, kiedy to swój pierwszy lot wykonała najnowsza wersja Mi, nosząca nazwę 28N.
Tym razem konstruktorzy nowej wersji Mi-28 pomyśleli o wszystkim. Radar został przeniesiony do owalnej obudowy znajdującej się powyżej wirnika głównego. Bardzo podobnie rozwiązali to amerykanie w swoim AH-64D. Szereg zmian konstrukcyjnych sprawiło, że maszyna stała się bardzo odporna na warunki pogodowa, a także może działać w nocy. Na dokładkę potrafił niszczyć bardzo wiele różnorodnych celów. Znikły w ten sposób wszelkie mankamenty i konkurencyjna maszyna Ka-50 straciła swe atuty.
W 2003 dowódca Rosyjskich Sił Powietrznych ogłosił, że Mi-28N stanie się podstawowym uderzeniowym śmigłowcem Rosji. Pierwsze śmigłowce weszły do służby w 2009 r.
Rosyjska maszyna została skonstruowana w bardzo ciekawy sposób. kluczowe elementy struktury osłonięte są mniej ważnymi. Najważniejsze elementy są podwojone (oba zestawy są wyraźnie rozdzielone). Dlatego właśnie, pojedyncze trafienie nie niszczy obu silników. Pośrodku kadłuba znajdują się liczne zbiorniki paliwowe z tworzywa samouszczelniającego się, otoczone powłoką kompozytową oraz zewnętrzną powłoką metalową; trafienie zbiornika paliwa kulą lub pociskiem z działka nie powoduje wybuchu, pożaru ani wycieku paliwa. Do ochrony maszyny, został wykorzystany pancerz tytanowy, ceramiczny.
Jeśli chodzi o przedział bojowy jest zbudowany w układzie tandem tzn. siedzenie strzelca znajduje się pod miejscem dla pilota. Kabina jest klimatyzowana oraz hermetyczna. Dołożono wszelkich starań by zapewnić pilotom i ważnym podzespołom maszyny bezpieczeństwo. Szyby przedziału pilotów są wykonane ze szkła pancernego, wytrzymującego ostrzał z broni o kalibrze równym lub mniejszym niż 12,7 mm oraz uderzenia odłamków rakiet kierowanych.
Mi-28 powstał na bazie i jako następna starszej maszyny, Mi-24 która nie była już w stanie sprostać wymaganiom współczesnego pola walki, a także odstawała technologicznie od porównywalnego sprzętu budowanego w przeciwnym bloku militarnym. Piloci, którzy mieli okazję latać na obu maszynach, chwalą przede wszystkim zwrotność nowego Mi.
Dane techniczne
Napęd 2 x silnik Klimow TV3-117VMA
Moc 2 x 1450 kW
Wymiary:
Średnica wirnika 17,2 m
Długość kadłuba 17,01 m
Wysokość 3,82 m
Masa:
Własna 7890 kg
Użyteczna 10400 kg
Startowa 12100 kg
Osiągi:
Prędkość maks. 305 km/h
Zasięg 460 km