Tajemnicze kulki na Marsie oznaką życia?

Jest bardzo mało prawdopodobne, że uda się na Marsie odnaleźć życie - jednak równie prawdopodobne jest to, że istniało ono tam milion lat temu. A jeśli tam istniało to musiało pozostawić po sobie jakieś ślady - takie jak na przykład odkryte niedawno tajemnicze kulki.

Jest bardzo mało prawdopodobne, że uda się na Marsie odnaleźć życie - jednak równie prawdopodobne jest to, że istniało ono tam milion lat temu. A jeśli tam istniało to musiało pozostawić po sobie jakieś ślady - takie jak na przykład odkryte niedawno tajemnicze kulki.

Tajemnicze, wykonane z hematytu (tlenek żelaza[III]) kulki odkryte zostały jakiś czas temu w marsjańskiej glebie przez łazik (Mars Exploration Rover-B). I tak naprawdę naukowcy nie wiedzieli za bardzo w jaki sposób mogły one powstać.

Aż do teraz, gdyż badacze z Australii i USA odkryli, że pewne ziemskie mikroby potrafią pozostawiać po sobie właśnie takie szczątki.

Takie kulki (ochrzczone przez naukowców jako "borówki") powszechnie można znaleźć na plażach i pustyniach na Ziemi. W Utah udało się ostatnio znaleźć całą masę takich tworów - niektóre rozmiarami przypominają kule armatnie, a inne są małymi kamyczkami. Wszystkie mają taką samą budowę - posiadają twardą otoczkę z hematytu i miękkie, piaskowe wnętrze.

Znajdowane do tej pory na Marsie kulki tego typu powstały w wyniku prostych reakcji chemicznych wskazujących na obecność wody na Czerwonej Planecie. Te znalezione przez Opportunity były jednak nieco inne.

Przez dokładną analizę pod mikroskopem udało się dostrzec w nich elementy biologiczne takie jak azot czy węgiel i powiązano je z bakteriami Gallionella, których pozostałością owe kule mogą być.

Jeśli tę teorię uda się potwierdzić - możemy mieć w końcu dowód na istnienie niegdyś życia na Marsie. Szczęśliwie dla nas - obecnie na Czerwonej Planecie znajduje się , który z dużo lepszym osprzętem niż Opportunity będzie mógł przeprowadzić o wiele dokładniejsze badania.

Źródło: ,