Takie cudo będzie pędzić po polskich torach

PKP Intercity ujawniło jak wyglądają superszybkie pociągi okrzyknięte mianem polskich Pendolino. Wiadomo też jak będą wyposażone, ile zajmie nam podróż na głównych liniach i ile będą kosztować bilety.

PKP Intercity ujawniło jak wyglądają superszybkie pociągi okrzyknięte mianem polskich Pendolino. Wiadomo też jak będą wyposażone, ile zajmie nam podróż na głównych liniach i ile będą kosztować bilety.

Podczas wczorajszej konferencji prasowej na Stadionie Narodowym w Warszawie zaprezentowano, jak będzie wyglądać Pendolino (dokładnie pociąg kategorii EIC PREMIUM) w polskim wydaniu. Pierwszymi srebrno-błękitnymi składami z zawrotną prędkością 200 km/h pojedziemy na Sylwestra w 2014 roku. Jak zapewnia minister transportu, mają być one dumą i nową wizytówką przemian zachodzących na kolei.

Pierwszy skład, który powstaje w zakładach Alstomu we włoskim Savigliano, trafi na nasze tory już w sierpniu, ale póki co na testy. Jesienią będziemy mogli śledzić, jak pociąg przyspiesza, choć początkowo do najwyżej 160 km/h, bo na tyle pozwala bieżąca infrastruktura. Ta jednak ma być systematycznie modernizowana, tak, aby już w 2015 roku na głównych liniach można było osiągać zakładaną przez PKP Intercity prędkość.

Z Warszawy do Trójmiasta podróż trwać będzie zaledwie 2 godziny 45 minut. Dla porównania obecnie na tej linii pociąg jedzie nie mniej niż 5 godziny 45 minut, średnio 6-8 godzin, a najdłużej nawet 11 godzin 30 minut. Przednią część pociągu, aerodynamiczny "nos", stworzył Giorgetto Giugiaro, włoski projektant samochodów, zdobywca tytułu najlepszego projektanta samochodów XX wieku, który pracował przy modelach m.in. Maserati i Ferrari.

Każdy pociąg składa się z siedmiu wagonów i ma długość 187 metrów. W sumie PKP Intercity otrzyma 20 pociągów za 665 mln euro. W każdym składzie dostępne będą łącznie 402 miejsca, w tym 57 w pierwszej klasie i 345 w drugiej. Oprócz tego w jednym wagonie zlokalizowane zostały trzy przedziały biznesowe, po cztery miejsca w każdym. Miejsca w pierwszej i drugiej klasie usytuowane są bezprzedziałowo, za wyjątkiem miejsc biznesowych.

W obu klasach fotele będą rozkładane, do każdego miejsca przypisane będzie gniazdko elektryczne i lampka, każdy będzie mógł skorzystać z szybkiego bezprzewodowego internetu, zamontowane będą obszerne stelaże na bagaże i wieszaki na rowery. Pasażerowie będą mieć nawet o 20 cm więcej miejsca na wygodne ułożenie nóg niż pasażerowie samolotów, co ma dodatkowo zwiększyć komfort podróży.

We wszystkich składach przy sufitach, zostaną zamontowane monitory, pełniące funkcję tzw. "telewizji w środkach komunikacji". Na ekranach pojawiać się będą informacje o szerokim zakresie tematycznym od wiadomości po prognozę pogody. Wszechobecne wyświetlacze LCD będą wskazywać numer linii, pociągu i wagonu, czy dany fotel jest zarezerwowany, a jeśli tak to na jakim odcinku, do jakiej stacji zbliża się pociąg oraz czy toaleta jest wolna czy zajęta.

Dzięki nowoczesnemu systemowi sprzedaży biletów, będą miały one zmienną cenę w zależności od dnia tygodnia, godziny, wagonu i tego, kiedy bilet zakupimy. Im wcześniej dokonamy rezerwacji, tym podróż będzie tańsza. PKP Intercity obiecuje, że zakupione wcześniej bilety nie będą się różnić cenowo od tych obecnie obowiązujących w Intercity.

Ile będzie trwała podróż polskim Pendolino?

Warszawa-Gdynia: 2h45m (obecnie od 5h45m do 11h30m)

Warszawa-Kraków: 2h15m (obecnie od 3h15m do 5h40m)

Warszawa-Katowice: 2h10m (obecnie od 2h45m do 4h30m)

Warszawa-Wrocław: 3h30m (obecnie od 5h15m do 7h45m)

Gdynia-Kraków: 5h20m (obecnie od 10h25m do 13h05m)

Gdynia-Wrocław: 6h15m (obecnie od 8h00m do 9h15m)

Gdynia-Katowice: 5h15m (obecnie od 11h05m do 12h35m)

Gdynia-Gliwice: 6h00m (obecnie 11h50m)

Katowice-Gliwice: 0h25m (obecnie od 0h40m do 1h00m)

Poniżej możecie zobaczyć galerię zdjęć. Co myślicie o tej "rewolucji" na polskich torach?

Geekweek
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas