Widz odkrył na antenie TV cztery egzoplanety

Andrew Grey - pochodzący z Australii mechanik - podczas telewizyjnego programu ABC Stargazing Live - w trakcie którego widzowie byli namawiani do użycia strony Exoplanet Explorers, dokonał czegoś niezwykłego - udało mu się odkryć nowy układ planetarny, w którym są cztery egzoplanety.

Andrew Grey - pochodzący z Australii mechanik - podczas telewizyjnego programu ABC Stargazing Live - w trakcie którego widzowie byli namawiani do użycia strony Exoplanet Explorers, dokonał czegoś niezwykłego - udało mu się odkryć nowy układ planetarny, w którym są cztery egzoplanety.

Projekt Exoplanet Explorers, w którym sami możecie wziąć udział pod tym linkiem, pozwala internautom na przeglądanie danych z misji K2 Teleskopu Kosmicznego Kepler (tak nazwana została jego misja po uszkodzeniu jednego z kół reakcyjnych służących do obracnia teleskopu) i ręczne przeczesywanie ich w poszukiwaniu sygnału charakterystycznego dla egzoplanet.

Grey, aby dokonać odkrycia przejrzał dane ponad tysiąca gwiazd, co musiało zająć mu sporo czasu, ale było warto - bo jego nazwisko oficjalnie pojawi się w naukowej pracy poświęconej tym planetom.

Z podziwu dotyczącego odkrycia na antenie telewizji nie mógł wyjść nawet jeden z prowadzących - słynny brytyjski fizyk Brian Cox. I faktycznie, narzędzia takie jak Exoplanet Explorers dają amatorom astronomii niesamowite możliwości, a jednocześnie są odciążeniem dla naukowców, którzy mogą prostsze, manualne zadania przekazać w ręce szerszej publiki.

Źródło: , Zdj.: NASA/JPL-Caltech/Wendy Stenzel