Morze Kaspijskie skrywało wielki sekret. Naukowcy zdumieni
Międzynarodowy zespół archeologów dokonał niezwykłego odkrycia u wybrzeży Iranu. To wrak rosyjskiego statku, który w XIX wieku przemierzał wody Morza Kaspijskiego. Jego wnętrze skrywa wielkie sekrety.
Relikt historii Morza Kaspijskiego
Wrak odkryto dzięki stopniowemu wysuszaniu się Morza Kaspijskiego. Ten akwen ma niezwykłe znaczenie w historii, jako ważna trasa handlowa. Szczególnie istotne stało się przy rozpowszechnieniu ropy, gdy ziemie przy nim stały się często miejscami przemysłu petrochemicznego.
Wrak znajduje się nieopodal wioski Zaghemarz u wybrzeży irańskiej prowincji Mazandaran. Ma aż 28 metrów długości i 8 szerokości. Jego szczątki ukryte były w jednej z wydm. Podczas wykopalisk trzeba było zbudować specjalną barierę z worków z paskiem, aby uniknąć podmycia. Archeolodzy znaleźli łącznie 43 warstw osadowych, stanowiących niezwykły zapis historii statku.
Na bazie datowania radiowęglowego, archeolodzy ustalili, że mają do czynienia z rosyjskim statkiem handlowym, wybudowanym pomiędzy 1762 a 1808 rokiem. Niektóre fragmenty drewna datowane zostały na późniejsze lata, sugerując, że za swojego życia statek przechodził liczne naprawy. Jego ostatnie elementy pochodzą z początków XX wieku, co sugeruje, że właśnie wtedy spotkał swój koniec.
Ślady wielkiego handlu
Archeolodzy wskazują, że wrak pokazuje szczegóły produkcji statków w dawnej Rosji. Miał trzymasztową konstrukcję, a jego elementy konstrukcyjne zawierały fragmenty drewna z sosny, świerku oraz modrzewia. Spekuluje się, że pochodziły z lasów przy dorzeczu Wołgi lub z regionu Kaukazu.
Ciekawym elementem odkrycia był pozostały ładunek statku. Odnaleziono w nim ślady łącznie sześciu roślin w tym gryki i rzeżuchy. Stanowią idealny zapis dawnych praktyk rolniczych regionów Rosji przy Morzu Kaspijskim. Już wcześniej historycy spekulowali, że to właśnie gryka była jednym z najważniejszych posiłków marynarzy, podróżujących po tym akwenie oraz był podstawowym towarem handlowym w kaspijskiej gospodarce morskiej. Archeolodzy spekulują, że obok samego przewozu towarów, ten statek mógł służyć zaopatrywaniu innych załóg na Morzy Kaspijskim.
Odkrycia i analizy dokonali archeolodzy z Międzynarodowego Stowarzyszenia Studiów Śródziemnomorskich i Orientalnych we Włoszech, Departamentu Azji, Afryki i Morza Śródziemnego Uniwersytetu w Neaoplu "L’Orientale" oraz Wydziału Archeologii Podwodnej Instytutu Badawczego Dziedzictwa Kulturowego i Turystyki w Teheranie.