Tunele pod Londynem. Tajne biura Churchilla

Tunele pod londyńskimi ulicami uratowały życie tysiącom ludzi. W tym najważniejszym politykom Wielkiej Brytanii. Zobaczcie, gdzie ukrywał się Winston Churchill.

Podziemne tunele uratowały życie wielu mieszkańcom Londynu
Podziemne tunele uratowały życie wielu mieszkańcom LondynuGetty Images

Stacja metra Down Street została otwarta w 1907 roku. Miała obsługiwać linię Piccadilly. Jednak nie cieszyła się zbytnią popularnością. Została zamknięta w 1932 roku. Przypomniano sobie o niej po wybuchu II wojny światowej, kiedy niemieckie samoloty zrównywały z ziemią kolejne kwartały Londynu.

W tunelach stacji urzędował Railway Executive Committee, odpowiadający za transport kolejowy w Zjednoczonym Królestwie. W jednej z części umieszczono również pomieszczenia zajmowane przez Gabinet Wojenny, najpierw kierowany przez Neville'a Chamberlaina, a później przez Winstona Churchilla. Ten ostatni urzędował w tych tunelach w najgorętszych miesiącach Bitwy o Anglię.

Tunele, które uratowały życie Churchillowi

Stacja metra Down Street została otwarta w 1907 roku. Miała obsługiwać linię Piccadilly. Jednak nie cieszyła się zbytnią popularnością. Została zamknięta w 1932 roku. Przypomniano sobie o niej po wybuchu II wojny światowej, kiedy niemieckie samoloty zrównywały z ziemią kolejne kwartały Londynu. W tunelach stacji urzędował Railway Executive Committee, odpowiadający za transport kolejowy w Zjednoczonym Królestwie. W jednej z części umieszczono również pomieszczenia zajmowane przez Gabinet Wojenny, najpierw kierowany przez Neville'a Chamberlaina, a później przez Winstona Churchilla. Ten ostatni urzędował w tych tunelach w najgorętszych miesiącach Bitwy o Anglię.

Schody wewnątrz stacjiGetty Images/Flash Press Media
Tunele są dość obszerneGetty Images/Flash Press Media
Na stacji bywa dość mrocznieGetty Images/Flash Press Media
Schody Getty Images/Flash Press Media
Mimo, że stacja jest nieczynna, to przejeżdżają przez nią pociągi metraGetty Images/Flash Press Media
Tunele są dość obszerneGetty Images/Flash Press Media
Plan stacjiGetty Images/Flash Press Media
Tunele są dość obszerneGetty Images/Flash Press Media
Tunele są dość obszerneGetty Images/Flash Press Media
Schody zejścioweGetty Images/Flash Press Media
Wejście do stacji nie zwraca na siebie uwagiGetty Images/Flash Press Media

Blitz

Niemieckie samoloty od września nieustannie bombardowały stolicę królestwa, starając się dokonać jak największych zniszczeń, a jednocześnie złamać ducha mieszkańców. Anglicy nazywali to zjawisko "Blitzem", swego rodzaju pożogą, która trawiła kolejne części miasta, teraz już murowanego, ale wciąż podatnego na pożary.

Kulminacją niemieckich nalotów była noc z 29 na 30 grudnia 1940 roku. To właśnie wtedy nad miasto nadciągnęła największa fala bombowców Luftwaffe. W ciągu kilku godzin zrzucono na Londyn ponad 100 tysięcy bomb zapalających oraz 24 tysiące ładunków wybuchowych innego typu, w tym min. W mieście wybuchły setki pożarów, z których gaszeniem nie nadążały postawione na nogi zastępy strażaków.

Okres Blitzu skończył się w maju 1941 roku, gdy Niemcy mocniej zainteresowali się przygotowaniami do kampanii na wschodzie. Nie oznaczało to oczywiście zaprzestania nocnych rajdów. Bomby wciąż spadały na Londyn i inne angielskie miasta, ale już nie z tak dużym natężeniem, jak w grudniu 1940 roku.

Brytyjczycy mogli opuścić podziemne miasto. Znów zostało zamieszkane w połowie 1944 roku, kiedy na miasto zaczęły spadać latające bomby.

***Zobacz materiały o podobnej tematyce***

Bitwa o Anglię Interia.tv
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas