Czy Facebook podsłuchuje nasze rozmowy, aby wyświetlać odpowiednie reklamy?
Czy czasami korzystając z Facebooka nie jesteście zaskoczeni emisją reklam, które w zaskakujący sposób pasują do tematów, o jakich rozmawiacie z innymi użytkownikami? Jak się okazuje, wcale nie musi to być przypadek.
Użytkownicy smartfonów posiadają na swoim urządzeniu liczne aplikacje, które aby prawidłowo funkcjonować, potrzebują dostępu do aparatu, mikrofonu, a nawet do informacji o naszym położeniu. Każdy, kto kiedykolwiek instalował aplikacje na urządzeniu z Androidem, spotkał się z koniecznością akceptacji "wymagań" danego programu. Jedną z aplikacji, która domaga się dostępu do wielu elementów naszego systemu i telefonu jest Facebook. Trudno jednak mu odmówić, skoro dla wielu ludzi stał się on nierozerwalnym kompanem, z którym dzielą się każdymi informacjami, nawet tymi wrażliwymi i prywatnymi.
Wspomniany serwis społecznościowy stał się dość agresywny metodach "uszczęśliwiania" swoich użytkowników. Na naszych komputerach, dla naszego dobra, umieszczane są pliki, które służą rzekomo wyłącznie naszemu bezpieczeństwu. W zeszłym roku belgijski sąd nakazał, aby Facebook ograniczył się w zbieraniu danych i przestał śledzić osoby, które nawet nie posiadają konta w tym serwisie.
Jak czytamy w dzienniku "The Independent", Kelli Burns z Uniwersytetu Południowej Florydy wykazała, że Facebook podsłuchuje nasze rozmowy, aby później umieścić na swoim serwisie odpowiednie reklamy. Profesor komunikacji masowej przeprowadziła test - w pobliżu swojego smartfona dyskutowała na konkretne tematy i odkryła, że strona umieściła reklamy nawiązujące do jej rozmowy. Przypadek?
Facebook natychmiast skomentował sprawę i powiedział, że faktycznie korzysta z mikrofonu w urządzeniach mobilnych, ale nie podsłuchuje cudzych konwersacji i nie wykorzystuje danych audio do umieszczania stosownych reklam. Serwis społecznościowy wyjaśnił, że "słucha dźwięków otoczenia" (sic!). Osobom niezadowolonym z "usług", jakie oferuje Facebook, zalecono zatem... wyłączenie mikrofonu.