Pokolenie Z pada ofiarą scamu częściej niż milenialsi

Scam dotyka ludzi w różnym wieku, ale okazuje się, że szczególnie podatne na tego typu zagrożenie jest pokolenie Z. Zetki stanowią grupę, która w Polsce zgłosiła najwięcej zagrożeń tego typu, co wynika z raportu udostępnionego przez firmę Revolut. Odsetek ofiar ataku scamu wśród pokoleń milenialsów i X jest mniejszy.

Najnowsze badanie Revolut Scam Report nie pozostawia złudzeń. Pokolenie Z, które uznawane jest za najbardziej obyte z cyfrowym światem, pada najczęściej ofiarą zagrożeń tego typu w internecie. Pod tym względem Zetki wypadają gorzej od milenialsów.

Pokolenie Z bardziej podatne na scam niż milenialsi


Z badania udostępnionego przez Revoluta wynika, że aż 36 proc. zaraportowanych zagrożeń scamowych zostało zgłoszonych przez ludzi z pokolenia Z, czyli urodzonych w latach 1995-2010. To uplasowało Zetki na szczycie niechlubnego rankingu, bo w żadnej innej grupie wiekowej nie odnotowano tak dużego odsetku.

Reklama

Na drugim miejscu jest pokolenie X, czyli osoby urodzone w latach 1965-1980. Tutaj odsetek zgłoszeń wyniósł 26 proc. Milenialsi (urodzeni w latach 1981-1994) zamykają podium z 23 proc. wynikiem. Najmniej zgłoszeń pochodzi od boomersów (15 proc.).

Warto zauważyć, że wnioski z badania Revoluta, które bazuje na danych pochodzących z okresu od 1 lipca 2023 do 14 maja 2024 r., są jasne. Aż 58 proc. oszustw scamowych wycelowano w ludzi do 43 roku życia.

Młodzi twierdzą, że umieją wykrywać oszustwa w sieci

Ponadto w badaniu zapytano poszczególne grupy wiekowe o identyfikację prób oszustw. 19 proc. osób z grupy od 18 do 24 lat stwierdziło, że jest w stanie wykryć przekręty w internecie. Natomiast 32 proc. z nich uważa, że rozpozna fałszywe reklamy publikowane w social mediach. W grupach powyżej 45 roku życia odsetek jest znacznie mniejszy (8 i 9 proc.). Rzeczywistość wygląda jednak inaczej.

Choć pokolenie Z wydaje się być bardziej pewne własnych umiejętności cyfrowych, tak pada ofiarą scamerów najczęściej. Tutaj jednak warto zauważyć, że młodsi tracili mniej pieniędzy w wyniku oszustw. Średnio około 5 tys. zł. W przypadku milenialsów były to znacznie większe kwoty na poziomie około 19 tys. zł. Jednak największymi ofiarami są boomersi ze stratami na poziomie aż około 146 tys. zł.

Warto dodać, że ataki scamerów na pokolenie Z czy milenialsów najczęściej mają swój początek w mediach społecznościowych. W przypadku boomersów są to oszustwa poprzez telefony lub strony internetowe.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: pokolenie Z | scam | oszustwa
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama