"Złoty bilet" Microsoftu, czyli spam w maju 2013

Próbując przekonać użytkowników, aby otworzyli szkodliwe załączniki, spamerzy podrabiali legalne powiadomienia z popularnych serwisów internetowych i firm kurierskich, takich jak Amazon, UPS czy Western Union. Zgodnie z przewidywaniami, najatrakcyjniejszym celem phisherów pozostały portale społecznościowe - wynika z majowego raportu spamowego firmy Kaspersky Lab.

W maju odsetek spamu w ruchu pocztowym zmniejszył się o 2,5 punktu procentowego i wynosił średnio 69,7 proc. Eksperci z Kaspersky Lab odnotowali bardzo niewielki wzrost udziału wiadomości phishingowych w porównaniu z kwietniem, natomiast szkodliwe załączniki zostały wykryte w 2,8 proc. e-maili - co stanowi wzrost o 0,4 proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca. Większość światowego spamu pochodziła z dwóch państw - z Chin (21,4 proc.) oraz Stanów Zjednoczonych (16,3 proc.). Pierwszą trójkę zamknęła Korea Południowa - wkład tego państwa wciąż rósł i w maju osiągnął 12 proc.         

Reklama

Spamerzy nadal wykorzystywali święta narodowe - Dzień Matki i Dzień Pamięci (obchodzony w Stanach Zjednoczonych) - w celu reklamowania towarów i usług. Dzień Matki stanowi drugie po walentynkach święto najaktywniej wykorzystywane w wysyłkach spamowych, a ilość spamu dystrybuowanego za pośrednictwem "kwiatowych" programów partnerskich znacznie wzrasta w dniach i tygodniach poprzedzających tę datę.     

Eksperci ostrzegają, że nie wszystkie z tych "świątecznych" wiadomości spamowych są nieszkodliwe - głównym celem spamerów mogą być osobiste dane użytkowników - w tym bankowe dane uwierzytelniające. Przykładem są wysłane w maju wiadomości phishingowe, które podszywały się pod e-maile z działu obsługi klientów firmy Microsoft, a ich głównym celem była kradzież danych osobistych. Wiadomości te, które na pierwszy rzut oka wydawały się pochodzić z domeny microsoft.com, informowały o planowanym zawieszeniu usługi "Microsoft Window Records", wynikającym z tego, że użytkownik nie zainstalował aktualizacji rzekomo zalecanych we wcześniejszych wiadomościach. Odbiorcy zostali poinstruowani, że aby temu zapobiec, należy jak najszybciej kliknąć zawarty w e-mailu odsyłacz. Użytkownicy, którzy dali się nabrać na to oszustwo, zostali przekierowani na stronę phishingową stworzoną w celu kradzieży informacji osobistych.  

Inne masowe wysyłki zawierały fałszywe powiadomienia o wygranych w nieistniejącej loterii, która została rzekomo zorganizowana przez firmę Microsoft. W niektórych wysyłkach oszuści wysyłali powiadomienia o rzekomej wygranej i prosili odbiorców o skontaktowanie się z nimi w celu uzyskania dalszych informacji, podczas gdy inne wiadomości obiecywały ogromne kwoty, w zamian prosząc o przelanie niewielkiej sumy na pokrycie kosztów operacyjnych.      

 Wraz ze zbliżającym się okresem letnich wakacji eksperci przewidują dalszy wzrost liczby fałszywych powiadomień, w których cyberprzestępcy będą podszywali się pod znane firmy. 

"Zalecamy ostrożność w przypadku otrzymania powiadomienia z jakiegokolwiek serwisu. Warto pamiętać, że oficjalne wysyłki nigdy nie są wysyłane w celu poproszenia klientów o podanie lub potwierdzenie informacji osobistych lub bankowych za pośrednictwem odsyłaczy zawartych w e-mailach. Nie straszą również zablokowaniem kont klientów. Nigdy nie należy klikać odsyłaczy zablokowanych przez program antywirusowy lub przeglądarkę. Zawsze trzeba zwracać uwagę na odsyłacze zawarte w wiadomości - jeżeli taki odsyłacz prowadzi do nieoficjalnej strony lub jeśli treść wiadomości zawiera adres oficjalnej strony, podczas gdy odsyłacz prowadzi do innej, może to oznaczać, że mamy do czynienia z wiadomością phishingową. W razie jakichkolwiek wątpliwości co do autentyczności e-maila, warto skontaktować się z działem obsługi klientów organizacji, która wysyłała tę wiadomość, i dowiedzieć się, czy taka masowa wysyłka rzeczywiście miała miejsce" - powiedziała Daria Gudkowa, szefowa działu badań i analizy zawartości, Kaspersky Lab.

INTERIA.PL/informacje prasowe
Dowiedz się więcej na temat: spam | spamer | cyberbezpieczeństwo | e-mail | phishing
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy