Dell zapłaci za wprowadzanie w błąd
Amerykański koncern komputerowy Dell, który został oskarżony przez prokuraturę generalną stanu Nowy Jork o stosowanie praktyk wprowadzających w błąd klientów, zobowiązał się do wypłaty odszkodowań w wysokości 4 milionów dolarów (2,7 miliona euro).
Taką informację podało we wtorek biuro prokuratora generalnego Andrew Cuomo. Dell, a także podlegająca mu spółka świadcząca usługi finansowe - Dell Financial Services (DFS), odniosły się tym samym do wyroku Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork, który w maju 2008 roku uznał obydwie firmy za winne oszustwa i wprowadzania w błąd klientów. Oprócz wypłaty odszkodowań Dell i DFS zobowiązują się też do zaprzestania niedozwolonych praktyk i uznają spór za zakończony.
Pozew przeciwko obu przedsiębiorstwom został złożony w maju 2007 roku przez prokuratora Cuomo. Prokuratura Generalna stanu Nowy Jork zarzuca Dellowi brak rzeczywistego przyznawania klientom reklamowanych warunków kredytowych i rabatów. Jej zdaniem konsumenci byli świadomie oszukiwani przez publikację wprowadzających w błąd informacji.
Przykładowo, firma kusiła klientów wyjątkowo niskim poziomem oprocentowania kredytów na zakup swoich produktów, jednak w rzeczywistości nawet osoby o pozytywnej historii kredytowej nie miały szans na uzyskanie atrakcyjnych warunków. Podczas gdy klienci wychodzili z założenia, że będą spłacać komputery praktycznie bez odsetek, w rzeczywistości oprocentowanie kredytów dochodziło w niektórych przypadkach nawet do 20 procent. Ponadto koncern nie zrealizował w pełni obiecanych rabatów, a także nie dotrzymał obietnic w zakresie serwisu.
Na początku Dell odrzucał te oskarżenia, podkreślając, że odnoszą się one jedynie do niewielkiej liczby transakcji w stanie Nowy Jork. Pozew Cuomo opierał się na skargach siedmiuset klientów Della. Prokuratura Generalna uruchomiła stronę WWW z informacjami na temat składania wniosków o odszkodowanie z łącznej puli, do udostępnienia której zobowiązał się Dell. - Dzisiejsza informacja to ostatni krok na drodze do zapewnienia pełnego odszkodowania tym nowojorczykom, którzy zostali poszkodowani z powodu wprowadzających w błąd i nielegalnych praktyk sprzedażowych Della - oświadczył Cuomo w wydanym komunikacie. Oprócz wypłaty odszkodowań firma jest zobowiązana do skorygowania praktyk stosowanych w zakresie reklamy, dystrybucji i finansowania. Od tego momentu koncern ma przedstawiać oferty w sposób zrozumiały i czytelny.