Europejczycy chcą 3G

42% użytkowników telefonów komórkowych w Europie przejawia zainteresowanie usługami 3 Generacji/UMTS - wynika z badania TNS Telecoms 3G 2003, zrealizowanego w 10 krajach europejskich. Jednocześnie znaczna większość spośród tych osób jest gotowa ponieść dodatkowe opłaty związane z nowymi usługami oraz z kupnem nowego telefonu.

42% użytkowników telefonów komórkowych w Europie przejawia zainteresowanie usługami 3 Generacji/UMTS - wynika z badania TNS Telecoms 3G 2003, zrealizowanego w 10 krajach europejskich. Jednocześnie znaczna większość spośród tych osób jest gotowa ponieść dodatkowe opłaty związane z nowymi usługami oraz z kupnem nowego telefonu.

Połowa respondentów wykazujących zainteresowanie UMTS (21 procent wszystkich użytkowników telefonii komórkowej) twierdzi, że jest skłonna zapłacić dodatkowo miesięcznie od 6 do 10 euro za takie usługi 3G, jak wysyłanie i odbieranie wiadomości multimedialnych (MMS), bardzo szybki dostęp do Internetu oraz pocztę elektroniczną. Z badania wynika jednocześnie, iż użytkownik telefonu komórkowego w Europie wydaje nań miesięcznie średnio 26 euro (20 euro za korzystanie z usług w systemie prepaid oraz 37 euro za opłatę abonamentową).

Osoby zainteresowane usługami 3 Generacji skłonne są wydać więcej na telefony nowej generacji niż na dotychczas istniejące. We wszystkich krajach objętych pomiarem większość respondentów jest skłonna zapłacić za telefon 3 Generacji do 330 euro. Wartość ta różni się jednak w poszczególnych państwach, m.in. dlatego, że w niektórych, jak np. we Francji i Wielkiej Brytanii, telefony są subsydiowane przez operatorów.

Reklama

Alan Imbert, Senior Research Director, TNS Telecoms wyjaśnia: "W wielu krajach fakt subsydiowania telefonów przez operatorów telefonii komórkowej może być przeszkodą w szybkim wprowadzeniu nowej technologii. W sytuacji bowiem, gdy operatorzy nie podejmą się subsydiowania telefonów 3 Generacji, dla konsumentów może być szokującą informacja, iż będą musieli za nowe telefony zapłacić kilkakrotnie więcej niż za dotychczas używane modele".

Jakie usługi 3 Generacji interesują nas najbardziej?

Zdecydowana większość użytkowników komórek zainteresowanych technologią UMTS deklaruje, że najchętniej korzystałaby z możliwości wysyłania i otrzymywania poczty elektronicznej (77%) oraz wideofonu, który pozwala zobaczyć rozmówcę w czasie rzeczywistym (77%). Natomiast najmniejszym zainteresowaniem cieszą się takie usługi, jak pobieranie plików muzycznych i odtwarzanie ich w telefonie (47%) oraz przeglądanie wideoklipów (40%).

Zdaniem Piotra Szczepaniaka, Market Research Managera PTC - Era: "Trzeba pamiętać, że wiele usług tak zwanej 3 Generacji jest już obecnie oferowanych w sieciach komórkowych. Klienci już teraz uczą się korzystać z nowych usług, takich jak MMSy i gry. Wejście UMTS nie będzie więc pewnie tak wielkim przełomem, jak się jeszcze wydawało kilka lat temu."

Kto jest zainteresowany usługami 3 Generacji?

Średnio 42% wszystkich użytkowników deklaruje zainteresowanie usługami UMTS. Co ciekawe, większe zainteresowanie nową technologią wykazują właściciele komórek w Europie Wschodniej niż w krajach zachodnioeuropejskich. Aż 59% użytkowników komórek w Turcji oraz 51% w Polsce stwierdziło, że są zainteresowani usługami 3 Generacji. Dla porównania podobny pogląd charakteryzuje tylko 34% posiadaczy telefonów komórkowych w Wielkiej Brytanii oraz w Niemczech. Znacznie większe zainteresowanie nowymi usługami przejawiają mężczyźni (48%) niż kobiety (36%).

"Przewidywanie przyszłości to jedno z bardziej fascynujących wyzwań dla badaczy rynku. Jednak do właściwej interpretacji wyników tego typu niezbędny jest pewien dystans. Zapał do usług 3G może przygasnąć, jeśli klienci napotkają bariery w postaci braku odpowiednich telefonów lub wysokich cen" - przestrzega Piotr Szczepaniak.

Które firmy mogą zyskać najwięcej w związku z wprowadzeniem UMTS?

Zdaniem respondentów tylko najwięksi, ogólnokrajowi operatorzy telefonii komórkowej są zdolni do wprowadzenia w najbliższej przyszłości niezawodnych usług w standardzie UMTS. Na skali od 1 do 10 (10 oznacza "bardzo wysoką zdolność" do dostarczania niezawodnych usług 3G) badani przyznawali ogólnokrajowym operatorom nie mniej niż 7 punktów.

"Wyniki raportu pokazują, że postawy względem usług 3 Generacji w Europie mogą się zmieniać, nie ulega jednak wątpliwości, iż producenci telefonów komórkowych, szczególnie ci najmniejsi, będą musieli poświęcić dużo czasu i wysiłku na komunikowanie zarówno zalet nowej technologii, jak i własnej zdolności do dostarczania konsumentom niezawodnych usług w standardzie UMTS" - twierdzi Alain Imbert.

Badanie TNS Telecoms 3G 2003 zostało zrealizowane w 10 krajach (Belgia, Czechy, Niemcy, Francja, Włochy, Holandia, Polska, Hiszpania, Turcja oraz Wielka Brytania) we wrześniu i październiku 2002r. W każdym z krajów pomiar przeprowadzono na reprezentatywnej próbie osób powyżej 15 roku życia, posiadających telefony komórkowe. Łącznie w 10 krajach zrealizowano 6959 wywiadów w ramach projektów omnibusowych lub badań telefonicznych.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: zainteresowanie | telefony | UMTS
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy