Gigawiadukt - sztuka dla sztuki?

"Cud techniki" - tak media nazywają wiadukt na południu Francji. Obiekt uroczyście otworzył we wtorek prezydent Jacques Chirac. Jest to najwyższa tego rodzaju budowla na świecie. Most, o długości 2463 m, którego najwyższa podpora ma 340 m, przewyższa paryską Wieżę Eiffla. Wiadukt przecina dolinę rzeki Tarn i został wybudowany w ciągu zaledwie trzech lat.

article cover
RMF24.pl

Do konstrukcji mostu zużyto 40 razy więcej stali niż do wspomnianej Wieży Eiffla. Dodatkowo na siedem podpór wylano 27 000 metrów sześciennych betonu, zbrojonego sprężonymi kablami, o łącznej wadze 5 000 ton.

Wiadukt ma usprawnić ruch na trasie Paryż-Barcelona. Do tej pory kierowcy zdążający autostradą A-75 w okolicach miejscowości Millau musieli opuścić autostradę, by następnie wąską i krętą drogą krajową zjechać do miasta, w którym jest most nad rzeką Tarn, a potem znów wspiąć się w górę, by dojechać do kolejnego odcinka autostrady.

RMF24.pl

Pytani przez nas o ten gigantyczny most inżynierowie, specjaliści od takich konstrukcji, mają odczucia ambiwalentne. Wszystkim podoba się smukła "nie niszcząca krajobrazu" konstrukcja, jednak nasuwa się też wiele wątpliwości.

Foster znany jest z tego, że jego nowatorskie konstrukcje są budowane "na granicy wytrzymałości". Jego "kładka millenijna" w Londynie przy większym wietrze zachowuje się - zdaniem złośliwych - jak "pijana nastolatka na szpilkach".

RMF

Innym niebezpieczeństwem są chmury. Często znajdują się one nad doliną Tarnu na mniejszej wysokości niż most i kierowcy zdążający przez tę przeprawę mogą nagle - jak samolot - wjechać w obłok. Stąd obawy, że most może być dość często zamykany, a to wydłuży, a nie skróci czas przejazdu.

Z drugiej strony polscy inżynierowie chwalą śmiałą konstrukcję i uważają, że most jest nie tylko najwyższy, ale i jednym z najładniejszych na świecie. Podziwiają budowlanych, którzy potrafili w tak krótkim czasie wykonać trudną budowlę (most - czego nie widać na zdjęciach - ma 3,4 proc. spadku i nie jest prosty, ale umieszczony na łuku o promieniu 20 000 m.

Most - po którym samochody zaczną jeździć w czwartek trafił już do księgi rekordów Guinessa. O tym, czy będzie on budowlą użyteczną, czy (jak niektóre dzieła inżynierskie - "sztuką dla sztuki") - zadecyduje czas.

Na liczne prośby podajemy adresy stron ze zdjęciami wiaduktu:

http://www.viaducdemillaueiffage.com/ - oficjalna

http://viaduc.midilibre.com/ - nieoficjalna

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas