Gigawiadukt - sztuka dla sztuki?
"Cud techniki" - tak media nazywają wiadukt na południu Francji. Obiekt uroczyście otworzył we wtorek prezydent Jacques Chirac. Jest to najwyższa tego rodzaju budowla na świecie. Most, o długości 2463 m, którego najwyższa podpora ma 340 m, przewyższa paryską Wieżę Eiffla. Wiadukt przecina dolinę rzeki Tarn i został wybudowany w ciągu zaledwie trzech lat.
Do konstrukcji mostu zużyto 40 razy więcej stali niż do wspomnianej Wieży Eiffla. Dodatkowo na siedem podpór wylano 27 000 metrów sześciennych betonu, zbrojonego sprężonymi kablami, o łącznej wadze 5 000 ton.
Wiadukt ma usprawnić ruch na trasie Paryż-Barcelona. Do tej pory kierowcy zdążający autostradą A-75 w okolicach miejscowości Millau musieli opuścić autostradę, by następnie wąską i krętą drogą krajową zjechać do miasta, w którym jest most nad rzeką Tarn, a potem znów wspiąć się w górę, by dojechać do kolejnego odcinka autostrady.
Pytani przez nas o ten gigantyczny most inżynierowie, specjaliści od takich konstrukcji, mają odczucia ambiwalentne. Wszystkim podoba się smukła "nie niszcząca krajobrazu" konstrukcja, jednak nasuwa się też wiele wątpliwości.
Foster znany jest z tego, że jego nowatorskie konstrukcje są budowane "na granicy wytrzymałości". Jego "kładka millenijna" w Londynie przy większym wietrze zachowuje się - zdaniem złośliwych - jak "pijana nastolatka na szpilkach".
Innym niebezpieczeństwem są chmury. Często znajdują się one nad doliną Tarnu na mniejszej wysokości niż most i kierowcy zdążający przez tę przeprawę mogą nagle - jak samolot - wjechać w obłok. Stąd obawy, że most może być dość często zamykany, a to wydłuży, a nie skróci czas przejazdu.
Z drugiej strony polscy inżynierowie chwalą śmiałą konstrukcję i uważają, że most jest nie tylko najwyższy, ale i jednym z najładniejszych na świecie. Podziwiają budowlanych, którzy potrafili w tak krótkim czasie wykonać trudną budowlę (most - czego nie widać na zdjęciach - ma 3,4 proc. spadku i nie jest prosty, ale umieszczony na łuku o promieniu 20 000 m.
Most - po którym samochody zaczną jeździć w czwartek trafił już do księgi rekordów Guinessa. O tym, czy będzie on budowlą użyteczną, czy (jak niektóre dzieła inżynierskie - "sztuką dla sztuki") - zadecyduje czas.
Na liczne prośby podajemy adresy stron ze zdjęciami wiaduktu:
http://www.viaducdemillaueiffage.com/ - oficjalna
http://viaduc.midilibre.com/ - nieoficjalna